Els trens d'alta velocitat estrenen noves rutes aquest mes de juny. Renfe inicia dijous dia 1 la circulació del nou servei Avlo (el seu tren low cost) entre Andalusia i Madrid, mentre que la italiana Iryo, que ja va aterrar a la regió andalusa el passat 31 de març connectant Madrid amb ciutats com Sevilla, Còrdova i Màlaga, arribarà a Alacant o Tarragona, entre altres ciutats, també aquest mes.
Quant a Renfe, la seva programació inicial és d'un tren d'anada i tornada en les relacions Sevilla-Madrid i Màlaga-Madrid, en total oferirà 1.752 places diàries a través del seu tren low cost Avlo. Tots els trens que comencen a circular aquest dijous, tindran parada a les estacions intermèdies del recorregut, que són Antequera, Santa Ana, Pont Genil, Còrdova, Villanueva de Córdoba, Puertollano i Ciudad Real, explica la companyia en un comunicat.
Per la seva part, Iryo continua obrint també nous destins. Antequera i la connexió amb Alacant i Albacete arribaran el divendres 2 de juny, mentre que Tarragona serà el següent destí amb què completarà el seu desplegament d'operacions el dia 15 del mateix mes.
Fins ara, al corredor Madrid-Alacant només opera Renfe, és per això que, el primer trimestre, només van realitzar aquest recorregut una mica més de mig milió de passatgers (506.500), davant el milió de passatgers assolit en el corredor Madrid-València (el doble de l'any passat) i els 3,1 milions de viatgers que es van registrar en la ruta Madrid-Barcelona (un 57% més que el 2022), on ja operen Ouigo i Iryo a més de Renfe i Avlo.
Cal recordar que Ouigo va començar la seva operació al corredor Madrid-Barcelona en maig de 2021 i Iryo el novembre de 2022. Mentre que al corredor Madrid-València, la francesa Ouigo es va estrenar en octubre de 2022 i la italiana Iryo el desembre de 2022. L'arribada dels competidors de Renfe a Barcelona i València des de Madrid, a més d'elevar passatgers, ha fet baixar els preus.
Segons un informe elaborat per la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) les baixades de preus més importants durant el primer trimestre es van registrar en el recorregut de Madrid-Barcelona i el Madrid-València (fins al 22-23%) i van ser menys acusades en el Madrid-Màlaga (6%), el Madrid-Sevilla (0,8%) i el Madrid-Alacant (0%), on no hi havia competència.
Així, un bitllet de tren entre Madrid i Barcelona va poder comprar-se per uns 33 euros de mitja a Iryo i Ouigo i per 40 euros de mitja a Avlo; mentre que l'AVE de Renfe va presentar el preu mitjà més alt, uns 66 euros. Entre Madrid i València, el bitllet va ser de 21-22 euros de mitja amb Iryo, Ouigo i Avlo i de 38 euros amb Renfe.