El grup Tugas, productor de germinats i microbrots per a la restauració i la gran distribució, s’ha redimensionat en l’últim any amb la compra de CBC, un importador/distribuïdor d’ingredients deshidratats i liofilitzats adreçat a la indústria alimentària. La unió d’aquestes dues empreses familiars catalanes ha donat peu a un grup, amb més de 40 anys d’experiència i una facturació de 13 milions d’euros (el 70% provinent de CBC) i 45 treballadors, ara dirigit per la segona generació de la família Tugas. Els seus productes es troben arreu d'Espanya, amb la venda directa a la gran distribució i amb la comercialització des dels diferents Mercats Centrals d'Abastiment; a França, des de Perpinyà; a Portugal, a través del Mercat Central de Lisboa; i a Grècia, amb la distribució al Mercat Central d'Atenes.
La nova estructura els empeny a consolidar el creixement en els tres canals de vendes -mercats centrals, gran distribució, indústria-, amb diferents reptes a cadascun d’ells, centrant-se en l’increment del volum i la incorporació de noves varietats de germinats i microbrots i d’ingredients, tant convencionals com biològics. El conseller delegat del grup, Quim Tugas, argumenta que creixeran les vendes al consumidor final des de la gran distribució —la marca està present a cadenes com Bonpreu, Ametller Origen, Condis, Alcampo, Carrefour, Sorli o Spar— fent que valori les característiques nutricionals “d’una planta viva” que no té conservants, ni additius, que el cultiva sense fertilitzants, però sobretot, “fent-li entendre que el germinat no és només un ingredient per preparar una amanida; el germinat es pot menjar cuit, fent una fruita, una coca de recapte, o per elaborar smoothies o cuinar un ramen”. Per això, la companyia ofereix un receptari online.
La marca de germinats Tugas està formada per 16 referències i ja té dos productes de microbrots, “una línia en què volem créixer amb noves varietats”, concreta el directiu. El seu producte més venut és la mongeta Mungo o soja verda, un ingredient molt usat a la cuina asiàtica, i que va ser l’origen de la marca, el 1985. “Tot i que, el pare i fundador, Joaquim Tugas, ja havia estat un pagès molt innovador perquè, quan va veure que no es podia viure del camp d’hortalisses, va iniciar el cultiu de maduixeta de bosc, va plantar kiwis, i també pak choi, una de les varietats de la col xinesa”. D’aquí ja es va passar a la mongeta Mungo, la soja verda, amb una alta densitat nutricional, especialment pel seu contingut en magnesi, ferro i vitamines del grup B. La companyia Tugas manté les arrels pageses perquè cultiva, desinfecta, neteja i envasa els germinats, però amb unes instal·lacions industrialitzades, amb les millors llavors que troba al mercat holandès; tret dels llegums. “Comprem la llavor de cigró de la varietat pedrosillano i de llentia pardina a productors espanyols”, concreta.
Distribuïdor en exclusiva
En el mateix sentit, Quim Tugas admet que la companyia s’ha beneficiat del boom de la cuina internacional, tant dins l’oferta de la restauració com en les llars. D’aquí també que la família Tugas, amb una planta de cultiu i producció de 4.000 metres quadrats a Sant Climent de Llobregat (Barcelona), decidís l’adquisició de CBC, una companyia amb un ampli magatzem de distribució a Montmeló (Barcelona) que té una àmplia gamma de proveïdors a Europa. CBC té més de 300 referències d’ingredients, herbes, vegetals deshidratats, productes derivats de l’ou, liofilitzats de fruites i verdures, peixos, carns, làctics... i és el distribuïdor en exclusiva de Igreca, una marca francesa de producte processat de l’ou; Colin Ingrédients, marca francesa d’aromes i espècies; Diafood, herbes aromàtiques de la marca alemanya; i Top Taste, el fabricant holandès de ceba fregida. La ceba i el producte processat d’ou són els seus productes estrella; el primer perquè és molt utilitzat a la restauració per a hamburgueses, sandvitxos o plats principals, i el segon, perquè el necessita la indústria elaboradora de pa, pastisseria, pastes, productes làctics o plats preparats.
Una altra de les assignatures pendents és "establir relacions comercials directes amb els xefs més reconeguts per donar-los a conèixer totes les referències que tenim i que els poden ser molt útils a la cuina, mantenint uns alts estàndard de qualitat i originalitat", explica Quim Tugas, i esmenta el tomàquet en pols, del que n'ha pogut parlar amb un cuiner de referència aquesta setmana durant la fira Alimentaria, "en una edició molt interessant, en la qual hem pogut fer molts contactes que, segur, podrem tancar a curt termini", concreta.
Sostenibilitat
A Sant Climent, tot el procés de cultiu es desenvolupa sota condicions de llum, temperatura, humitat, ventilació i reg controlades, i amb el sistema vertical farming, que permet optimitzar l’espai i ser més eficient. Sempre per a la marca pròpia, "descartem produir per a tercers". A més, es realitzen registres continus que permeten monitoritzar que la germinació s'està produint en les condicions òptimes. Per això, “garantim uns microbrots i germinats naturals, vegans, lliures d'al·lergògens, que no són transgènics, lliures de gluten, d'organismes modificats genèticament i que han passat per estrictes controls fitosanitaris i microbiològics”, valora Tugas. Una defensa que la companyia reblà aquest 2024 amb l’obtenció de la certificació Protocol IFS (International Featured Standard) de seguretat alimentària per avalar la seva posició de proveïdor de la indústria i la gran distribució.
Tanmateix, la companyia ha invertit en temes de sostenibilitat com plaques solars i un sistema de cultiu recircular que incentiva la reutilització de l'aigua, de manera que en redueixen significativament el consum. En aquest capítol, l’última iniciativa ha estat el canvi de l’embalatge de plàstic a cartó i la reducció del gramatge de les bosses de plàstic de l’envàs dels germinats.