Iberia, Vueling, Binter, Meliá, Riu, Barceló, Globalia... les empreses turístiques espanyoles aconsegueixen resistir al terratrèmol del Marroc. Els hotels i les aerolínies amb activitat al país donen servei amb normalitat malgrat el tràgic succés, que ja ha segat la vida d'unes 2.500 persones. El Marroc és un mercat clau per a la nostra economia. Segons l'ICEX hi ha establertes 322 companyies espanyoles (que generen gairebé 20.000 llocs de treball) de sectors tan diversos com l'automoció, l'alimentació, les energies renovables, la banca o el tèxtil.
De fet, gairebé el 40% de l'IBEX té filial al país, que compta amb una posició geogràfica clau en ubicar-se com a porta d'entrada a l'Àfrica. Inditex, CaixaBank o Repsol són algunes d'aquestes companyies. Però el sector turístic és el més rellevant, ja que els espanyols són el segon país emissor de turistes per al Marroc després dels francesos, i el que més ha crescut després de la pandèmia.
També Espanya és la primera destinació internacional dels turistes marroquins a causa de la proximitat geogràfica i a la important comunitat de residents, segons posa en relleu l'Institut de Turisme d'Espanya (Turespaña) en un informe, on destaca que per a nosaltres el Marroc té "més importància" com a país receptor de turisme que com a país emissor.
El turisme és una de les principals activitats de l'economia marroquina, el 2019 la seva contribució al PIB va ser del 7,9% (el 2020, 2021 i fins al febrer de 2022 va estar tancat per la pandèmia) i va rebre gairebé 11 milions de turistes estrangers amb França, Espanya i el Regne Unit al capdavant. Les quotes de mercat van ser del 33%, 17% i 14%, respectivament.
Tanmateix, l'any passat, malgrat que encara hi va haver restriccions, el nombre d'espanyols que van visitar el Marroc va superar fins i tot les xifres prepandèmia, mentre que els francesos no van arribar a assolir les xifres de 2019. I ara, la quota de mercat d'espanyols que visiten el Marroc ja frega el 20%. Així, el nombre de seients (places de vols) que hi havia entre els dos països el 2019 també s'ha superat.
L'any passat hi va haver més de 840.000. De manera que, si abans de la pandèmia el mercat aeri entre Espanya i el Marroc es trobava en expansió, aquest 2023 tots els plans s'han accelerat. Així, les cinc aerolínies de més trànsit entre els dos països, Iberia, Vueling, Binter, Ryanair i Royal Air Maroc, han incorporat noves rutes.
De fet, Aena va posar en relleu en el primer trimestre que el Marroc s'ha convertit en un mercat turístic clau per al nostre país, juntament amb Portugal i Polònia, i és en el que més ha crescut l'oferta de vols. Dels 53,6 milions de passatgers que van passar pels aeroports espanyols durant el gener, febrer i març, uns 736.000 passatgers tenien com a origen o destí el Marroc, i això era un 134% més que l'any passat.
En aquest context de recuperació i creixement, un devastador terratrèmol paralitzava el país la matinada de divendres a dissabte, provocant la mort de 2.500 persones (segons les últimes xifres reportades pel país) i posant en perill les empreses turístiques, sobretot a les hoteleres i aerolínies espanyoles amb més presència.
Tanmateix, aquestes companyies asseguren que ja estan treballant gairebé amb total normalitat, perquè la majoria d'elles no s'han vist gaire afectades. "Per sort, el nostre hotel ubicat a Marràqueix no ha patit afectacions i els nostres hostes no han patit danys. Afortunadament, el nostre establiment no es troba en una zona crítica d'aquest succés", comenten des de Meliá.
Riu compta amb sis hotels al Marroc, dos a Marràqueix, tres a Agadir i un a Taghazout. I tampoc "no ha hagut de lamentar cap dany personal ni entre hostes ni entre col·laboradors, a part de l'angoixa dels primers moments," indiquen. Alguns hotels han patit esquerdes i alguns desperfectes. Tanmateix, en cap cas no han estat greus i, per tant, no han interromput l'operativa dels hotels.
"La situació és de tranquil·litat. En les últimes hores hem rebut algunes cancel·lacions de reserves i peticions de sortida anticipada de clients, que de moment representen al voltant del 5% d'ocupació dels nostres hotels. És molt aviat per valorar com impactarà aquesta tragèdia a la destinació, de moment, seguim molt atents a l'evolució de la situació", afegeixen.
Des de Be Live Hotels, del grup Globalia, també confirmen que "els dos establiments de Marràqueix continuen totalment operatius". Igual com la cadena hotelera Barceló, que compta amb sis establiments repartits entre Casablanca, Fes, Tànger, Agadir, Casablanca i Marràqueix.
Quant a les aerolínies. Aquest dilluns es van operar els 44 vols previstos amb destinació al Marroc des d'Espanya, sense incidències. Segons dades d'Aena, la companyia aèria pública marroquina concentra el 17% de quota de mercat en els viatges entre els dos països, per darrere de la irlandesa Ryanair, que concentra gairebé el 40% de quota. L'espanyola Iberia segueix a aquestes dues amb un 17% del total de vols, Air Arabia opera un altre 15%, Vueling un 7% i Binter un altre 5%. I de moment, cap d'elles no ha notificat cancel·lacions aquesta setmana.
"Ryanair ha tornat a operar des del Marroc amb normalitat, i tots els passatgers afectats han estat informats de les seves opcions", expliquen. "Des de Binter podem confirmar que tots els nostres vols a i des de les ciutats de Tànger, Fes, Marràqueix, Agadir i altres destins de la zona estan operant i han estat operant normalment des del primer sisme esdevingut", apunten també.
Algunes aerolínies, com Vueling, fins i tot han operat un vol d'emergència des de Barcelona amb un equip de bombers voluntaris. En l'àmbit comercial, els vols "han seguit amb l'operativa habitual", una resposta que comparteix Air Europa i Iberia.