Després d'un 2022 que ha batut totes les previsions turístiques, les empreses del sector han deixat clar que el 2023 serà l'any de la recuperació total. Aerolínies, hoteleres, agències de viatge i aeroports han anat donant previsions en els últims dies – en el marc de Fitur- sobre els seus plans per a aquest nou exercici, que estarà marcat per l'alça de preus i l'arribada de més viatgers internacionals.
Les hoteleres seran les empreses que més apugin els preus. El conseller delegat de Meliá, Gabriel Escarrer, confirmava que la tarifa mitjana d'una nit d'hotel en l'inici d'aquest any ja és un 7% superior a la de 2022 i, per tant, un 30% més elevada que el 2019. El president de NH, Ramón Aragonés, avançava també que els preus de 2023 seran per sobre dels del 2022 i que, al seu torn, aquests ja van ser un 20% per més alts dels del 2019.
Meliá i NH ja han superat els ingressos d'abans de la pandèmia, però no han estat els únics. RIU i Palladium també han facturat un 30% més que el 2019. L'empresa dels Matutes declarava que han pujat la tarifa mitjana un 29% i el preu per habitació ja és un 16% més car que fa tres anys. Mentre que Paradors, l'hotelera pública, ja ha anunciat que aquest any preveu incrementar l'ocupació amb un preu més important del tiquet mitjà.
Per aquesta raó, la patronal de les empreses turístiques, Exceltur, ha deixat clar en els últims dies que encara que els preus van pujar de mitja un 6,6% l'any passat, hi ha hagut una gran diferència entre sectors. Mentre que les hoteleres han estat al capdavant i molt per sobre de la mitja -sobretot els vacacionals- a les empreses de lloguer de cotxes i les agències de viatges els continua costant recuperar.
També destaquen que, malgrat les pujades de preus i de facturació, la facturació no s'està trasllat al resultat per la inflació. Sobretot, pel fort despunti dels costos energètics i de subministraments, que han reduït els marges, de manera que no totes les empreses turístiques espanyoles han pogut millorar els seus resultats el 2022. Des de la patronal apunten que la pujada mitjana de costos energètics ha estat del 28,9%, la dels subministraments del 17,1% i els laborals del 8,9%.
Tanmateix, Exceltur anticipa que el 2023, malgrat la inflació i el context geopolític, serà l'any de la recuperació total. El focus està posat en Setmana Santa, esperen un primer trimestre una mica més feble i una volta al camí de la recuperació a partir d'abril.
Les aerolínies encara no han publicat els resultats del conjunt de 2022, però fins i tot setembre, algunes firmes espanyoles com Iberia o Vueling ja van comunicar que els ingressos s'havien disparat per les pujades de preus, i per això tornarien a benefici. Aquestes pujades han estat motivades no només per la forta demanda, també per l'alça del preu del combustible després de l'esclat de la guerra a Ucraïna.
Les seves previsions també són bones per a aquest any, de fet, les companyies aèries han programat més vols i seients per a la temporada d'hivern, que va d'octubre a març, que el 2019. En concret, 116,8 milions de seients i gairebé 677.000 vols, segons dades d'Aena. L'operador aeroportuari ja ha avançat que aquest any l'objectiu serà recuperar els turistes estrangers que visiten Espanya, que s'han quedat a un 15% de les xifres prepandèmia, mentre que els nacionals pràcticament han igualat les xifres.
Encara que Espanya ha rebut menys turistes estrangers el 2022 que abans de la crisi, aquests n'han gastat més. I aquí és on és posat el focus del Govern d'Espanya. La ministra de Turisme, Reyes Maroto, ha destacat que el país va rebre més de 70,5 milions de turistes internacionals fins al novembre i la despesa es va elevar a 87.000 milions, la qual cosa suposa un 95% dels nivells del 2019. Juntament amb la despesa, va créixer l'estança mitjana i això suposa "una millora de la qualitat i rendibilitat del sector", apuntava.
Maroto creu que el 2023 se superaran "les xifres rècord de 2019 de despeses i turistes, el que torna a Espanya a la normalitat". Aquest exercici, Espanya va rebre més de 80 milions de turistes i la despesa va superar els 92.000 milions. I per arribar a aquest volum i que la despesa turística sigui de qualitat, explicava, les empreses han de posar el focus en reforçar els mercats de llarg radi, com els Estats Units o Àsia.
Les previsions d'Exceltur són similars. Apunten que els ingressos per turisme vinculats a la demanda internacional se situaran per sobre dels nivells prepandèmia en el conjunt de l'any 2023, per primera vegada després de la crisi sanitària i, el consum turístic dels espanyols tornarà a superar els nivells de 2019 per segon any consecutiu.