Des que l'empresari multimilionari Elon Musk va desembarcar a Twitter com a elefant en terrisseria, la xarxa social de l'ocellet vola agitada. Després d'acomiadar de mala manera la meitat dels 7.500 empleats i provocar una dimissió en massa, Twitter té previst rellançar demà el seu qüestionat sistema de verificació d'identitat de comptes, conegut com a "Twitter Blue", pel qual els usuaris hauran de pagar 8 dòlars al mes i 11 dòlars si ho sol·liciten per a dispositius d'Apple.
"Estem rellançant '@TwitterBlue' dilluns: subscriu-te al web per 8 dòlars al mes o en iOS per 11 dòlars al mes per obtenir accés a funcions exclusives per a subscriptors, inclosa la marca de verificació blava", resa un tuit emès pel compte oficial de la companyia. Així, ha detallat que aquesta insígnia serà reemplaçada per una de color daurat per a empreses, mentre que posteriorment se n'agregarà una de grisa per a organitzacions "governamentals i multilaterals". La insígnia blava serà atorgada a subscriptors "una vegada hagi estat revisat el compte".
Aquests usuaris, segons l'empresa, rebran menys publicitat, els seus tuits tindran prioritat davant els missatges de comptes sense verificació i podran postear vídeos de més durada en els seus comptes. Els subscriptors podran a més editar els seus tuits, publicar vídeos de més qualitat, un mode de lectura i canviar el seu nom a Twitter i mostrar el seu nom o foto de perfil, si bé ha matisat que "si ho fan, perdran temporalment la insígnia blava fins que el seu compte sigui revisat de nou".
"Gràcies per la vostra paciència mentre treballem per millorar Blue. Estem emocionats i esperem compartir més amb vosaltres, aviat!, escrivia l'empresa en un altre tweet.
Es tracta del segon intent de Musk, de rellançar aquest producte, que sota l'anterior direcció s'atorgava de manera gratuïta. El novembre passat, Musk va cancel·lar la marca de verificació poques hores després del seu llançament i quan ja lluia en perfils d'empreses, entitats governamentals i personalitats. Després de la seva eliminació, Musk va escriure en el seu perfil: "Tinguin en compte que Twitter farà moltes ximpleries en els propers mesos. Ens quedarem amb el que funciona i canviarem el que no".
El cert és que va ser un rotund fracàs, i en aquest primer intent de Twitter, el distintiu va acabar lluint en comptes falsos i en perfils que van començar a disseminar desinformació i missatges d'odi. El sistema de verificació anterior a l'arribada de Musk va ser creat el 2009 a fi de garantir que darrere de comptes influents es trobava la persona o institució que aquesta deia ser.
Incentius a anunciants
Twitter està oferint forts incentius als anunciants perquè augmentin la seva despesa a la plataforma, després que moltes empreses hagin optat per suspendre la seva publicitat a la xarxa social arran dels canvis introduïts des de la seva adquisició per part d'Elon Musk. Segons The Wall Street Journal, Twitter ha arribat a oferir a anunciants que es comprometin a gastar almenys 500.000 dòlars en publicitat un espai publicitari per un altre mig milió de dòlars de forma gratuïta.
El pla de la companyia inclou també promocions d'aquest tipus, encara que amb percentatges menors, per a anunciants amb inversions més petites, segons un correu electrònic vist pel diari, que afirma que l'oferta és vàlida per a operacions que es tanquin fins al final d'aquest any. Des de la compra per part de Musk, molts anunciants han optat per reduir o aturar la seva despesa publicitària a la plataforma davant dels continus vaivens en la gestió i la por que les seves promeses d'una menor moderació de continguts poguessin acabar per fer malbé les seves marques.
El sistema de comptes verificats de pagament, que avui es posa en marxa, també ha espantat algunes companyies, que han vist com alguns usuaris utilitzaven aquest mecanisme per suplantar la seva identitat. A finals de novembre, i segons la cadena pública de ràdio|radi nord-americana NPR, la xarxa de l'ocellet havia perdut ja 50 dels seus 100 principals anunciants, que només aquest any havien gastat 750 milions de dòlars.
Aquesta setmana, el mateix Musk va assegurar que Apple -l'empresa nord-americana més gran per capitalització borsària- havia "amenaçat" de retirar també la seva publicitat i d'eliminar l'aplicació de Twitter de la seva botiga d'aplicacions. Tanmateix, Musk va assegurar haver mantingut una bona conversa amb el principal executiu de la tecnològica, Tim Cook, en la qual es van aclarir diversos "malentesos", inclòs el de la retirada de Twitter de l'App Store.
Brussel·les controla els continguts
Els moviments de Musk a Twitter són vigilats de prop també per les autoritats. La Unió Europea ha avisat recentment que controlarà els continguts d'odi i desinformació de la xarxa i que si no compleix, la tancarà.
Concretament, el comissari europeu de Mercat Interior, Thierry Breton, va reclamar al flamant propietari de la xarxa social que la companyia destini "bastants recursos humans" per complir les noves regles de la Unió Europea sobre control de continguts. "Twitter haurà d'implementar polítiques transparents als usuaris, reforçar significativament la moderació de continguts i protegir la llibertat d'expressió, abordar la desinformació amb determinació i limitar la publicitat dirigida. Tot això requereix bastanta intel·ligència artificial i recursos humans", va afirmar Breton en una conversa telemàtica.