Uber continua creixent a Espanya, on ha complert deu anys i ja assoleix els 200 empleats entre les quatre ciutats on és present: Madrid, Barcelona, València i Sevilla. A la capital, on té més treballadors, fins i tot canviarà d'oficina el 2025 per falta d'espai. L'any que ve també té previst augmentar plantilla, arribar a més ciutats (actualment està en quinze) així com continuar innovant amb nous productes, amb el focus posat en portar el cotxe autònom en un futur.

El 2020, Uber tenia prop d'un centenar d'empleats a Espanya. Però la pandèmia va afectar el transport de viatgers com a molts altres sectors i la companyia va reduir la seva plantilla en un 30%. Els ajustaments es van produir en l'àmbit mundial. Passada la Covid, l'empresa ha experimentat un important creixement del negoci que ha anat donat suport per un fort augment de plantilla.

Així ho posa en relleu Adriana Guzmán, directora d'Uber for Business per al sud d'Europa, en una entrevista amb ON ECONOMIA. La directiva, que va arribar a la companyia el 2022, va començar a muntar el negoci per a empreses d'Uber a Espanya, Itàlia i Portugal amb un equip de cinc persones. Ara ja són 20 i espera tancar el 2025 "amb més de 30 persones als tres països".

La multinacional té diversos centres de treball a Espanya, però és a Madrid on compta amb una plantilla més gran, d'uns 120 treballadors. De fet, Uber es muda des de la seva actual seu, on també té l'oficina (al carrer Rufino González) cap a Gregorio Marañón, en el primer trimestre de l'any que ve. La segona ciutat amb més empleats és Barcelona, on va aterrar el 2014, allà compte amb uns altres 50.

Guzmán valora molt positivament l'any 2024, no només pel creixement d'Uber for Business a Espanya -que s'ha convertit en un dels deu mercats en l'àmbit global on millor funciona- sinó per tot el negoci que Uber ofereix. Entre les novetats d'aquest exercici hi ha la venda de bitllets de tren, que ofereix a la plataforma des de maig; El servei d'Uber Teens per a adolescents; O el de lloguer de cotxe (rent a car).

"Des de l'app ja pots comprar bitllets de tren per a viatges personals o corporatius. Però també té Uber Teens, perquè els adolescents visquin l'experiència i que els seus pares estiguin tranquils," explica. "El que nosaltres volem és que hi hagi una diversificació molt alta de productes perquè la gent es mou de maneres molt diferents. En cotxe, moto, patinet, avió o tren. I tot es pot reservar ja des de l'aplicació. Fins i tot si viatjo amb la meva família i el meu gos a Nova York, en puc reservar una van que m'estigui esperant quan arribi a l'aeroport, després em porti a l'Empire State Building, m'esperi una hora, i després em porti al Chrysler", agrega.

Un altre dels negocis que han llançat aquest any és el de lloguer de vehicles (rent a car) a través d'Uber. "Totes aquestes alternatives de creixement ens manté viu". La directiva explica que hi ha un equip que només està enfocat en aquests nous verticals, per això, "necessitem una inversió important en talent".

De cara a 2025, Uber continuarà fent un treball important amb la integració de taxis, assegurant-se que cada vegada més taxis estan dins de la plataforma. "De les quinze ciutats on som presents, en tretze ja tenim integració amb taxis". I, d'altra banda, la multinacional també preveu incrementar l'oferta de ciutats en les quals hi ha. "Aquest any comencem en onze ciutats i ara estem en quinze", recorda.

En concret, Uber ja ha arribat a Múrcia (ha estat l'última) a més de Madrid, Barcelona, València, Sevilla, Màlaga, Bilbao, Granada, Mallorca, Tenerife, Saragossa, Eivissa, Elx, Alacant i Santander. Els altres productes on continuaran invertint, són en l'augment del nombre de vehicles elèctrics i l'arribada de cotxes autònoms sense conductor. "Hi ha un projecte a llarg termini per als cotxes autònoms, han d'arribar a Espanya, però és una aposta a llarguíssim termini", conclou.