Unicaja torna a reduir les seves despeses de personal a base de reduir el nombre d'empleats. El banc andalús, que ja compta amb la plantilla de Liberbank integrada, va tancar el 2022 amb gairebé 2.000 treballadors menys que el 2020, després de la sortida d'unes 500 persones el 2021 i més de 1.400 l'any passat. Segons els comptes presentats al mercat dimarts, el primer any l'entitat aconseguia estalviar 35 milions amb aquestes baixes i el segon uns altres 65 milions més, en total 100 milions d'euros en dos anys.
Però les despeses de personal continuaran reduint-se, ja que el banc només ha completat el 80% de l'ERO que va posar en marxa el desembre de 2021 després de la fusió amb Liberbank, tal com informaven els directius de Unicaja als analistes en la presentació de resultats dimarts, on també recordaven que objectivo final és poder estalviar 97 milions d'euros cada any.
L'entitat va posar en marxa un procés d'acomiadament col·lectiu -via ERO- a finals de 2021 amb el que pretenia donar sortida a 1.513 treballadors en un màxim de tres anys. D'ells, ja han deixat el banc unes 1.200 persones i la resta, els altres 300, ho faran entre 2023 i 2024. Però en paral·lel l'entitat ha reduït la seva plantilla en unes altres 700 persones pel pla d'excedències pactades compensades i prejubilacions que ja tenia acordat des d'abans de la fusió.
Així, Unicaja i Liberbank, que reunien 9.760 empleats el 2020 finalitzen 2022 amb un 20% menys. En concret, 7.853 treballadors, segons els seus últims comptes on expliquen que les sortides "s'han accelerat per anticipar estalvis". El mateix que ha passat amb les oficines. En l'acord de l'ERO, el banc també va pactar el tancament de 395 sucursals, però el banc que presideix Manuel Azuaga ha tancat fins i tot més de les previstes al llarg de l'any passat.
"S'han executat més del 100% dels tancaments d'oficines previstos. Es preveia comptar amb 986 centres el 2024 (la qual cosa suposa una reducció del 35% de la xarxa de sucursals en quatre anys), i a tancament de desembre hi havia 968 centres", afegeix l'entitat. Unicaja no ha notificat, tanmateix, quin serà l'impacte de la pujada salarial del 4,5% que la seva patronal (CECA) i els sindicats, van acordar fa una setmana i que aplica ja el 2023.
Unicaja Banc potència l'atenció remota amb 500 gestors
En la conferència amb analistes, els directius del banc també van explicar com està evolucionat la remodelació i el nou model d'oficines que Unicaja va iniciar al gener i amb el qual preveuen comptar amb fins a 12 tipus diferents de centres. En concret, oficines corporatives, d'empreses, wealth (d'inversió), banca privada, flagship, oficines universals urbanes, rurals, centres de gestió remota, hipotecaris, centres d'hipoteques digitals i agents financers.
Mitjançant el nou model de distribució, que és multicanal, les oficines presencials i online comptaran amb un horari d'atenció al públic més ampli, destaca el banc. I la xarxa tindrà diferents formats de centres i rols comercials, especialitzats en determinats serveis i en l'atenció de clients amb necessitats particulars. La implantació d'aquest model, a més, inclou un procés de transformació i reforma de l'aspecte físic d'algunes oficines, que s'executarà de forma progressiva al llarg de l'any 2023 i 2024.
A l'informe financer, Unicaja destaca a més que potenciaran la gestió remota amb fins a 500 gestors. La figura del gestor remot ja existia a Liberbank, però que no estava estesa al banc andalús. El banc ha posat en marxa diferents centres en ciutats com Albacete, Santander, Ciudad Real, Conca, Lleó, Màlaga, Toledo, Cadis i Jaén al gener, segons fonts sindicals. I més endavant s'estendrà per Almeria, Astúries, Càceres, Salamanca i Valladolid.
Unicaja desplega la seva oferta digital
Així mateix, el banc té el focus posat als canals online, web i app, aquest 2023. Unicaja destaca que durant l'últim trimestre de 2022 han personalitzat l'oferta digital mitjançant el llançament de nous productes, com un agregador i iniciador de pagaments per a clients particulars i empreses. Una plataforma d'hipoteques 100% digita o el compte online.
Amb tot, Unicaja destaca que dels seus més de 4 milions de clients, un 61% ja utilitza els canals digitals i que aquests han crescut un 32% l'últim any. Al seu torn posa en relleu que el 42% s'han incorporat a les plataformes digitals a través de les aliances que tenen amb alguns socis, com el Reial Madrid o PlayStation.
També, que el 43% dels seus clients digitals són usuaris actius de Bizum, la solució de pagaments instantània creada per la banca espanyola, on Unicaja posseeix el 4,05% del capital després de la fusió amb Liberbank. La seva nova participació li permet ser part del consell d'administració, així que des de fa un any, s'ha incorporat com a consellera Yolanda Ablanedo, directora de banca minorista en Unicaja.