Unicaja en perd més del 10% de la seva base de clients des de la fusió amb Liberbank. Aquestes sortides són habituals quan es produeixen aquest tipus d'operacions corporatives i en el cas del banc andalús s'han apropat a les 500.000. Si bé, l'entitat va tancar l'últim exercici amb uns 3,83 milions de clients, davant els 4,30 assolits l'any que es va convertir al cinquè banc del país, el 2021.

Així es reflecteix en la memòria anual de l'entitat, on a més s'aprecia que la pèrdua de clients ha estat escalonada. En concret, de 143.698 clients el 2022, d'altres 198.017 el 2023 i finalment, de 129.560 més el 2024. En suma, unes 471.000 sortides en un període de tres anys. El de Unicaja no és un cas aïllat, CaixaBank, que va tancar la fusió amb Bankia el mateix any, va perdre 680.000 clients en els primers dos anys.

El banc català sempre ha explicat que molts d'ells eren duplicats i tenien comptes en ambdós bancs, així que amb la migració es van acabar convertint en un. Encara que també reconeixen que quan es produeixen integracions, hi sol haver fugues. De fet, CaixaBank s'ha proposat en el nou pla estratègic 2025-2027 de recuperar els 20 milions de clients a Espanya, captant-ne uns 800.000 en tres anys.

Unicaja també s'ha marcat un ambiciós objectiu de captació en el seu nou pla estratègic. "Lògicament, després d'una fusió, el primer que pateix és el client. Per això hem perdut quota de mercat en alguns segments. Però el nostre objectiu és que en tres anys creixem en 200.000 clients nets", assenyalava el conseller delegat, Isidro Rubiales, en la presentació de resultats celebrada fa un mes a Madrid.

Unicaja es proposa de captar 200.000 nous clients en el trienni

En aquest encontre, Rubiales va assegurar que la pèrdua de clients no està relacionada amb les caigudes de l'app mòbil i pàgina web que Unicaja va tenir l'últim any. "Lògicament, patim molt quan es produeixen les caigudes, tenen conseqüència immediates als indicadors de satisfacció, d'això no està exempt ningú. Però no que els clients surtin del banc", agregava el CEO.

Fonts properes a l'entitat expliquen que, com a part de la integració amb Liberbank, Unicaja va dur a terme una optimització de la base de clients, enfocant-se en aquells que millor encaixen amb la proposta de valor del banc. "Això ha pogut traduir-se en una reducció numèrica, però també en un enfortiment de la cartera i una solidesa a llarg termini més gran".

Malgrat aquesta disminució inicial, l'entitat està convençuda que el nou pla estratègic, "centrat en la millora de l'experiència de client i en la consolidació de l'entitat com un banc més eficient, àgil i proper, permetrà incrementar la competitivitat de Unicaja i generar un valor més gran per als clients", agreguen.

On sí que creix el banc és en clients digitals. Els seus últims comptes posen també en relleu que actualment el 93,5% dels seus clients són ja usuaris de banca electrònica. Aquesta xifra s'ha accelerat amb el pas dels anys, ja que el 2021 suposaven el 70% del total.

El creixement més gran, segons les dades recopilades per ON Economia es va produir en el 2023, any en el qual Unicaja va llançar un compte digital remunerat per a nous clients amb nòmina i sense ella. Aquest exercici, el banc va registrar més de 400.000 altes d'usuaris digitals. El 2024, han estat uns 22.000.