Unicaja trepitja l'accelerador. El banc andalús ja ha tancat el capítol de la integració dels clients i empleats de Liberbank i se centra ara a remodelar la seva xarxa de sucursals. L'entitat preveu comptar amb 12 tipus d'oficines diferents i ha iniciat els canvis aquest dilluns 2 de gener. Les oficines s'especialitzaran en empreses, hipoteques o inversió i algunes adoptaran el format de flagship seguint així el que han fet els seus rivals en els últims anys, com Caixabank, que ha impulsat les oficines store.
El banc català també va aprofitar la integració de Bankia fa un any per augmentar el nombre d'oficines store, un model que va començar a desplegar el 2013. Es tracta de centres més amplis que una oficina tradicional on els treballadors de l'entitat ofereixen una atenció especialitzada en banca privada o d'empreses, a més de sales de treball o restauració. Altres bancs, com Santander o BBVA, també han apostat per flagship, que són oficines més grans i de referència a les principals ciutats del país. Això és el que farà ara Unicaja, segons va anunciar el banc als sindicats al novembre i va confirmar recentment el conseller delegat, Manuel Menéndez. El banc dividiria la xarxa d'oficines (alguna cosa menys de 1.000) en 12 tipus de centres diferents.
Concretament, a oficines corporatives, d'empreses, urbanes, rurals, centres especialitzats en hipoteques, d'inversió, banca personal i flagship, que s'uniran a les oficines dels agents financers que ja existeixen -sobretot en zones rurals- i uns altres tres centres virtuals nous, les de gestió remota, els contact center i un de digital d'hipoteques. A més, començarà el canvi de retolació d'algunes oficines heretades de Liberbank.
En la presentació del Pla Estratègic 2022-2024 l'any passat, el CEO d'Unicaja ja va avançar que se centrarien en la venda multicanal i per a això aplicarien un nou model de distribució. Aquest model arrenca aquest 2023 segmentant la xarxa d'oficines en presencial o virtual segons el públic a qui vagi dirigit el producte que vol vendre.
Els treballadors demanen de negociar noves condicions
Unicaja vol potenciar la gestió remota, una figura que ja hi havia a Liberbank, però que no estava estesa al banc andalús. Des d'aquesta primera setmana de gener posarà en marxa els centres d'Albacete, Santander, Ciudad Real, Conca, Lleó, Màlaga, Toledo, Cadis i Jaén. Més endavant hi haurà cinc obertures més a Almeria, Astúries, Càceres, Salamanca i Valladolid, segons dades aportades per CCOO. El sindicat explica que els centres gestors remots que no comencin al gener ho faran així que com se'n vagin incorporant el personal necessari per a la seva obertura. En el marc de la fusió i a fi d'evitar trasllats, el banc va obrir un procés perquè els treballadors que de manera voluntària decidissin decidir passar a la gestió remota ho sol·licitessin, com finalment han fet més de 200 treballadors.
Unicaja només acceptarà sol·licituds fins a assolir un 12% de la plantilla. De manera que un altre 70% seguirà a la xarxa comercial i un 20% en els serveis centrals. I precisament els de la xarxa comercial són els que més incertesa tenen, ja que les seves condicions laborals canviaran amb aquesta nova organització. Així, des d'UGT-Unicaja denuncien que es produirà una modificació substancial de les condicions del treballador, perquè moltes d'aquestes oficines tindran uns horaris diferents que els treballadors tenen actualment.
"És un article 41 de manual i això s'ha de negociar", assegura el sindicat. El banc vol fer els canvis al gener i que després es negociïn les noves condicions. Però ells no ho volen permetre. "En UGT estem preocupats per la que ens cau al damunt amb en nou model d'oficines, creiem que tot és il·legal i ja està posat en mans de l'equip d'advocats", indiquen. Des de Suma+T i Sibank també creuen que s'està produint una modificació substancial de les condicions laborals i requereix negociació.
Asseguren que el banc només els va informar que la nova estructura de centres farà que les oficines es divideixin en 12 tipus diferents i que hi hagi 14 rols funcionals, però no aclareixo com seran les funcions dels treballadors. De manera que van demanar "aclariments per les carències informatives" en un termini de 15 dies que expira aquest 27 de desembre. Tanmateix, Unicaja ja ha començat el desenvolupament d'aquest nou model i ha trucat a diferents treballadors del banc per començar a ocupar els nous llocs. I tot això, abans de negociar, per la qual cosa aquest sindicat tampoc no descarta acudir a la via judicial.
Mentrestant, l'ERO d'Unicaja segueix en procés i ja han sortit més del 70% de les persones afectades. L'Expedient de Regulació d'Ocupació, firmat ara fa un any, reduirà la seva plantilla en 1.513 empleats. Les sortides poden estendre's fins a 2024, encara que a hores d'ara està gairebé completat. Els tancaments d'oficines ja s'han dut a terme completament. El banc ha tancat 402 sucursals durant 2022.