La Comissió Nacional Bancària i de Valors de Mèxic, l'equivalent a la CNMV a Espanya, ha autoritzat Unicaja a instal·lar-se al país asteca a través d'una oficina de representació. El banc que presideix José Sevilla i dirigeix Isidro Rubiales ha hagut de demanar autorització malgrat que Liberbank (entitat que va absorbir el 2021) ja era present allà.
El motiu és l'extinció de la marca Liberbank després de la fusió, que ha fet que Unicaja hagi de sol·licitar una nova autorització per a l'establiment d'una oficina de representació sota la marca Unicaja Banco. A la sol·licitud ha manifestat el seu interès a "continuar amb les activitats que ve realitzant l'oficina de representació de Liberbank" i que es revoqui l'autorització atorgada a Liberbank el 2012.
Després de resoldre's aquest tràmit (que ha tardat uns dos anys), Unicaja quanta ara amb el vistiplau del regulador per poder operar des d'aquesta oficina, ubicada a Ciutat de Mèxic, tal com avancen diversos mitjans locals i confirmen des del banc On Economía. "Es tracta d'un tràmit necessari dins del procés d'integració de Liberbank", expliquen.
En l'actualitat, Unicaja només té oficines a Espanya (unes 950) i una de representació al Regne Unit, segons reflecteix el seu informe financer. Liberbank tenia a la República Dominicana i Mèxic. Des de l'entitat malaguenya no aclareixen si tenen pensat ampliar el negoci com acaba de fer el Sabadell, que porta present a Mèxic des de fa tres dècades.
BBVA i Santander són el primer i segon baix de Mèxic
Però només oferia banca d'empreses perquè va abandonar el negoci de particulars el passat 2020, en plena pandèmia. Tanmateix, l'entitat que dirigeix Cesar González-Bueno ha decidit tornar aquest 2024 amb una oferta exclusivament digital. Així, el mes de juny passat va decidir llançar al mercat comptes remunerats per començar a captar clients físics.
Mèxic és un país molt atractiu per a la banca espanyola. Tant és així que el BBVA i el Santander són gegants al país asteca, de fet, són el primer i segon banc del país per clients i actius. Per al BBVA, a més, Mèxic és el seu primer mercat per beneficis. Només en els sis primers mesos de l'any el BBVA ha guanyat allà 2.858 milions d'euros, el 52% del seu resultat global. Espanya és el seu segon mercat, i aquí ha guanyat uns altres 1.790 milions d'un total de 4.994 milions d'euros. (El 32% del total).
Per al Santander, Mèxic també és clau. El banc obté el 30% del seu benefici a Espanya, segons reflecteixen els seus últims comptes (aquí ha guanyat 1.756 milions d'euros de gener a juny); El seu segon mercat és el Brasil amb 1.141 milions i el tercer Mèxic, on ha guanyat 840 milions d'un total de 6.059 milions d'euros en la primera meitat de 2024 (el 14% del total).
El Santander, a més, té plans per continuar creixent a Mèxic. Doncs preveu llançar a finals d'aquest 2024 el seu banc digital Openbank, que competirà en aquest mercat amb altres entitats natives digitals com Revolut, que també ha anunciat el seu interès d'assentar-se al país durant els mesos vinents.