Unicaja fa un gir al seu model de banca d'empreses. El seu nou director de banca minorista, Luis Colorado, responsable de la gestió de la xarxa comercial, prova d'impulsar el negoci de pimes i autònoms després que el banc andalús tingués una caiguda superior al 20% l'últim any. A partir del pròxim 1 de juliol, l'entitat reforçarà l'atenció en oficines per a aquest col·lectiu amb gestors especialitzats, seguint una tàctica similar a què aplica el Sabadell des de gener.
L'estratègia comercial del Sabadell amb les empreses està sent un èxit. O almenys, així ho creu el BBVA, que ha llançat una opa sobre el banc català principalment pel seu negoci amb els autònoms i pimes, tal com va confirmar fa només uns dies el seu president, Carlos Torres. "L'operació de BBVA amb Sabadell és una clara aposta per les pimes", revelava. Tanmateix, no és l'únic banc que s'ha adonat del negoci que genera aquest segment de clients.
De fet, en el que va de 2024 gairebé una desena d'entitats han realitzat ofertes exclusives per a ells. Com Bankinter, que ha llançat un compte remunerat exclusivament per als seus clients pimes; El Santander, que ha posat al seu aparador la 'Cuenta Negoci", o la pròpia Unicaja, que ha posat en marxa una tarifa plana en TPVs per als comerços fa només uns dies.
Però el banc amb seu a Màlaga ha fet un pas més i acaba d'anunciar la seva plantilla que durà a terme una reestructuració a la xarxa comercial perquè hi hagi gestors especialitzats en pimes i autònoms. Es tracta d'un canvi similar al que va realitzar el Sabadell a començaments d'any i que va avançar ON Economia. El banc que dirigeix César González-Bueno va reordenar la seva banca d'empreses creant dues categories intermèdies. I ara distingeix entre, empreses amb ingressos de fins a 900.000 euros; empreses que facturen entre 900.000 euros i 2 milions; de 2 milions a 10 milions, o de més de 10 milions d'euros. I en cada un dels trams hi ha gestors especialitzats per atendre'ls.
Unicaja farà una cosa similar. El banc que dirigeix Isidro Rubiales ha creat la figura del gestor d'empreses 1, la funció del qual serà gestionar les pimes. I del gestor d'empresa 2, que es dedicarà a la gestió de microempreses i autònoms amb més volum de negoci. Així mateix, l'entitat introduirà a les oficines el lloc de gestor de clients, que exercirà funcions comercials. En paral·lel, Unicaja vol eliminar el lloc de gestor d'estalvi-inversió i gestor d'assegurances, que passaran a ser gestor de clients; I eliminarà amb el lloc de gestor agro, que s'integrarà dins de gestor d'empreses 2.
Rubiales i Colorado acaben així amb el model comercial que va imposar Manuel Menéndez (l'ex CEO de Unicaja) i els directius procedents de Liberbank. Amb aquesta nova estratègia, Unicaja espera remuntar banca d'empreses, que és on més ha patit l'últim any. En concret, Unicaja ha reduït la seva cartera de crèdit a empreses un 15,2%.
Unicaja redueix la seva cartera de pimes i autònoms un 23%
A tancament de març, el crèdit a empreses de l'entitat ascendia a 10.253 milions, però un any abans superava els 12.000 milions. La caiguda més gran (del 24,5%) és el crèdit de promoció i construcció immobiliària; seguida pel 23,3% que ha patit en pimes i autònoms; i del 5,2% de la resta d'empreses. Unicaja entén que aquesta caiguda es produeix per diverses raons. "La brusca pujada dels tipus d'interès, unida a un increment de les amortitzacions anticipades a la cartera a tipus variable i una concentració de venciments de préstecs amb aval d'ICO concedits durant el període de pandèmia."
Des de l'entitat expliquen que estan travant "en impulsar la seva activitat comercial amb el focus en millorar l'experiència de client", i encara que ja comptaven amb gestors especialitzats, "aquesta figura de gestor d'empresa, juntament amb els directors d'oficines, són els que donaran resposta a la necessitat d'atenció especialitzada que pugui presentar aquest segment de client".