La farmacèutica familiar Uriach, especialitzada en productes naturals per a la salut i el benestar (natural consumer healthcare), està sondejant el mercat francès per tancar la compra d’una empresa gal·la que complementi la seva gamma de productes i enfortir el seu pes en el mercat veí. Ara per ara, la firma catalana està testejant amb dues o tres companyies d’una certa dimensió i amb marca, amb un negoci que voreja entre els 70 i els 100 milions d’euros, segons ha anunciat el seu conseller delegat, Oriol Serra. Per finançar aquesta operació, Uriach busca un inversor financer al qual, la família propietària, estaria disposada a cedir entre un 20% i un 30% del capital.
El mercat francès és una peça clau “que manca a Uriach per completar la seva plataforma d’expansió per Europa” on, després de comprar set companyies en els darrers vuit anys, ja té una posició rellevant a Itàlia i Alemanya. En el cas de França, “volem tancar l’operació a finals d’aquest any o inicis del 2024, perquè estem fent una recerca intensa que acompanyarem, probablement, amb un fons d’inversió de gran o mitjana dimensió o amb un family office institucional tal vegada francès o alemany”, ha explicat Serra, durant la presentació dels resultats anuals de 2022. A Espanya, el seu mercat més madur, Uriach té marques molt consolidades com Aquilea, Fisiocrem, EnRelax, Biodramina, Aerored, Fave de Fuca, Halibut, Ems o Depuralina.
Uriach va tancar l’última adquisició el 2022 assumint la totalitat de l’empresa romanesa Medimow, dedicada al desenvolupament de complements alimentaris per al dolor, ginecologia i pediatria, amb la qual Uriach tenia una joint venture des del 2018. Alhora es va completar l’adquisició de la marca HuPaVir, un complement per a combatre infeccions i lesions provocades pel virus del papil·loma humà (VPH). La marca HuPaVir reforça una de les línies estratègiques de negoci dins de l'àrea Consumer Healthcare, anomenada Uriach Medical, que s'encarrega de promoure, distribuir i comercialitzar complements alimentaris a mitjançant una xarxa comercial pròpia especialitzada en visita mèdica. D'aquesta manera, Uriach té com a objectiu replicar l'estratègia comercial de Laborest a Espanya, després de la seva adquisició el 2015, convertint-se així en un referent de la visita mèdica amb complements alimentaris.
En menys de 10 anys, Uriach ha aconseguit tenir presència directa en 7 països europeus: Espanya; Itàlia (comprant Laborest el 2015, i l’any 2019 A.R. Fitofarma i Progine); Portugal (adquisició de Theralab el 2018); Alemanya, Àustria i Suïssa (a través de la compra de Sidroga l’any 2021); i Romania (compra Medimow). A més, manté un acord de joint venture per a la comercialització de les seves marques (Aquilea, Fisiocrem, Laborest...) a Grècia. Per la qual cosa, França segueix sent la seva assignatura pendent.
La farmacèutica catalana centenària -aquest any compleix 185 anys- reconeix que “necessitem massa crítica per aconseguir una xifra de negoci d’entre 450 i 500 milions que ens posicionaria respecte dels nostres competidors francesos, alemanys i italians”, ha dit Segarra i ha esmentat les marques Havea (França), Aboca (Alemanya) i Arkopharma (Itàlia). Uriach vol estar en el ‘top’ cinc d’aquest segment de productes sense recepta mèdica amb una demanda creixent a Europa.
Amb l’expansió que ha fet els dos últims anys, Uriach ha facturat 272 milions d’euros el 2022, amb un augment del 15,7%, en línia “amb el creixement sostingut del 15% que hem registrat en els últims 10 anys”. En aquest camí, però, la família Uriach va decidir fer un gir de 180 graus a la companyia i es va desprendre dels seus actius fabrils quan, el setembre de 2021, va vendre a Noucor la divisió d'ingredients per a medicaments -noves molècules, genèrics i fabricació a tercers, el conegut com a B2B- que fabricava a la planta química (Urquima) de Sant Fost de Campsentelles, i a la planta farmacèutica de Palau-Solità i Plegamans, destinada al negoci per a tercers. Segarra ha explicat que “en només dos anys des d’aquelles desinversions, la nova Uriach ha aconseguit omplir el buit d’aquells negocis xifrats en uns 300 milions d’euros, igualant el volum de facturació, ja que tancarem 2023 amb 310 milions d’euros i un resultat operatiu (ebitda) de 45 milions".
Segarra s’ha referit a 2022 com “un any complicat”, en el que la conjuntura geopolítica i post pandèmica va afectar l’evolució de les vendes. Alguns mercats europeus encara patien els efectes de la Covid-19, l’increment de costos per la pressió inflacionista es va deixar notar i la guerra a Ucraïna va afectar la cadena de subministraments de primeres matèries “que només es poden obtenir en uns països molt concrets”, ha manifestat. Tant és així que ha assegurat que es van perdre entre 4 i 5 milions d’euros en vendes assegurades.
Pel que fa a la innovació, Uriach té centres d’R+D a Espanya, Itàlia i Alemanya, on també arran de la compra de Sidroga té dues fàbriques de producció d’alguns productes; la resta se subcontracta a indústries d’Espanya, Alemanya i Itàlia. “El creixement orgànic amb nous productes també és essencial per a Uriach”, perquè cada vegada més persones entenen que la salut no és només prendre algun medicament receptat pel metge quan emmalalteixes, sinó que es basa en un esforç holístic en el qual influeixen l’alimentació, l’activitat física, el descans i molts altres hàbits”, ha dit Segarra.