Gairebé la meitat de les pimes de Catalunya, el 46,6%, utilitzen el català en les relacions amb els seus clients de manera habitual, mentre que en la documentació interna del material comunicatiu és on més ús generalitzat del català hi ha en els diferents sectors d'activitats, situant-se al voltant del 85%. Això no impedeix que en l'atenció telefònica, el 74,9% de les companyies assegura fer-ho en català, dada molt superior al 66,7% del 2012, però 0,2 punts respecte al registrat el 2023.

Les dades s'extreuen d'un estudi fet per la patronal Pimec, en col·laboració amb el Departament de Política Lingüística de la Generalitat i s'extrapolen d'una enquesta a 674 empreses catalanes, amb l’objectiu de fer una radiografia de la situació de la llengua catalana en l’àmbit empresarial. L'esmentat estudi mostra una progressió en l'ús del català en les empreses des del 2012, pel fet que en aquella data només un 29,3% de les companyies atenien habitualment els seus clients en llengua catalana.

Les empreses situades a la ciutat de Barcelona són les que reconeixen usar menys el català amb els seus clients: només el 29% declara fer-ho habitualment. En l'altre extrem, el 69,4% les empreses situades a la província de Girona assegura usar normalment la llengua catalana amb els seus clients.

Menys a Barcelona i a la gran empresa

A més, l'estudi revela que com a major és l'empresa menys usa el català. Així, el 58,7% de les microempreses usa habitualment el català amb els compradors mentre que només ho fa el 34,4% de les empreses de mida mitjana. 

Es determina que la documentació interna està escrita almenys en català en el 85% dels negocis consultats, 10,7 punts més que l'any passat i 21,8 punts més que el 2012. En altres àmbits relacionals, el català s'usa de forma diferent. A les xarxes socials varia, sent més baix en el sector primari i en la indústria.

Els àmbits professionals amb menys ús de la llengua catalana amb els clients són la indústria (21,3%) i el sector primari (44,4%). El sector en el qual els comerços usen més el català amb els seus compradors és la construcció (72,5%), seguit de l'hostaleria i la restauració (54,5%).