Väcka accelera a Espanya. L'empresa, que va néixer a Barcelona el 2021 com a alternativa als formatges i làctics d'origen animal, espera tancar l'any amb 1,5 milions d'euros de facturació, després d'acabar el primer exercici amb unes vendes de 300.000 euros. La firma fundada per Ana Luz Sanz i Maxime Boniface compta amb sis productes al mercat de tres categories diferents: formatges madurats, per fondre i cremosos. Tots els productes estan fets a base d'oli d'oliva i llet fermentada de llavors de meló, per a la qual la start-up va sol·licitar-ne una patent a finals de l'any passat. Com a novetat per a aquest 2023, la companyia també vol aplicar aquesta innovació a les varietats Vrie i Filä de la marca, aconseguint així una millora en el gust. 

A banda, el negoci està apostant per una nova línia de productes enfocats a les pizzes. "Ara col·laborem amb pizzeries a les quals els proporcionem els nostres productes, però estem treballant en un parell de pizzes creades a partir dels nostres formatges", comenta l'emprenedora a ON ECONOMIA.

Formatge a base de llavors de meló

A banda d'aquesta nova línia de productes, com a novetat Väcka ha llançat dues noves versions de les seves marques Mözza i Pumpkin, en les quals ha substituït la llet fermentada d'ametlles per la de llavors de meló i l'oli de coco pel d'oliva extra verge. Aquests canvis han donat com a resultat un procés de producció més respectuós amb el medi ambient, ja que aconsegueix reduir al 99,1% el consum d'aigua, el 98,7% en l'ús de terra i el 91,8% en les emissions de CO₂, a banda de disminuir el 73,6% dels greixos saturats per a la marca Mözza. 

"La categoria de fosos l'estem reformulant perquè actualment comptem amb un bloc de mozzarella i un altre de Pumpkin (carabassa) i ens agradaria treballar el format perquè sigui més còmode pel consum", afegeix Sanz en aquest mitjà. "Hem estat analitzant diferents llavors i vam veure que les de meló destacaven pel seu valor nutricional i les seves propietats respecte a l'aroma i el gust. A més, amb les noves propostes, hem afegit la llet de civada i els fesols, a banda de suplements de calci". "El resultat ha estat un producte que, a més de les propietats nutricionals, garanteix un increment del 3,3 en el procés de fosa, donant-li al formatge una major elasticitat i versatilitat en la preparació de plats”, explica Ana Luz Sanz.

Väcka

Expansió internacional

La idea de l'empresa va néixer el 2015 quan els dos socis, en començar una dieta basada en plantes, van veure que de la línia de formatges no hi havia res. "Vam voler oferir una solució per a la gent que volia fer la transacció en dietes sostenibles", apunta Sanz. "Vam començar amb el desenvolupament del producte, vam obrir un restaurant 100% vegà, vam dur a terme totes les proves pertinents i el 2019 ens vam mudar al districte tecnològic 22@ de Barcelona per escalar. Finalment, l'any 2021 vam sortir al mercat amb productes ecològics", recorda.  L'empresa, que recentment ha obert una ronda de finançament, calcula acabar l'any amb una nova línia de productes i multiplicar per cinc la xifra de vendes

Els productes de la marca estan presents en més de 400 punts de venda com ara a les cadenes Ametller Origen, Veritas, Molsa i Herbolari Navarro; en establiments de proximitat. Com a novetat, esperen ampliar els punts de compra a grans superfícies i supermercats com al Carrefour, Bon Preu i La Sirena, entre altres. No us plantegeu la venda a l'exterior? "Esperem arribar a Europa a curt termini i després aterrar als Estats Units, on allà ja hi ha productes semblants als nostres al mercat". L'emprenedora assenyala que la venda en línia representa un 7% del total i que estan apostant de manera "forta" pel retail, amb l'objectiu d'arribar a noves audiències i tenir impacte amb els flexitarians (dieta semivegeteriana per gent que menja carn i peix només un o dos dies a la setmana). 

L'empresa barcelonina compta amb vuit treballadors i esperen acabar l'any amb una setzena d'empleats. El públic objectiu és gent d'entre 25 i 30 anys, la majoria d'ells vegetarians o flexitarians que viuen sols i estudien o treballen. "Amb l'expansió també preveiem ampliar el target i arribar a famílies grans i persones d'entre 35 i 45 anys". ¿I el nom, d'on ve Väcka? "Väcka significa despertar en suec. Ens va agradar la paraula perquè sona igual que l'animal i vam considerar que significat era representatiu. A més, és una paraula simbòlica pel despertar de la consciència i per la transició i els canvis de valor que volem construir amb tots els nostres clients", acaba l'emprenedora.