La vaga del personal que presta els serveis d'assistència a terra (handling) a Iberia arriba a la seva tercera jornada de protestes als aeroports espanyols "amb normalitat i un seguiment del 17,5% de la plantilla sense carta de serveis mínims a primera hora del matí d'aquest diumenge, un dia de continu transito als aeroports en tractar-se de la principal jornada de retorn després de la vacances de Nadal, segons l'aerolínia. Iberia i les seves filials -Iberia Expres, Air Nostrum, Level, Vueling Airlines, British Airways BA, Cityflyer, Aer Lingus- tenen programats 539 vols per a aquest diumenge, amb origen o destí a Espanya, dels quals ja s'havien operat uns 80 a les 9:00 hores, i no preveu cancel·lacions.

La companyia espanyola ha assenyalat, en un comunicat, que la puntualitat se situa en el 88% a la xarxa, una mica per sobre del 83% registrat a última hora del dia anterior. Argumenta també que s'han resolt les relatives incidències que es van registrar amb el trànsit de les maletes en aeroports com Barcelona i Bilbao. Iberia concreta que "segons declaracions dels representants sindicals, divendres van quedar a terra sense carregar en els vols 750 maletes; aquell mateix dia, el grup Iberia va transportar 30.000 equipatges". "Durant la passada nit i les primeres hores d'aquest matí, gran part d'aquests equipatges estan sent enviats a les seves destinacions bé per carretera o bé via vols alternatius", afegeix. A més especifica que està treballant per regularitzar totes les maletes que no van poder ser carregades dissabte a Bilbao, Barcelona i Gran Canària "per enviar-les-hi als clients com més aviat millor".

La plantilla de Iberia Airport Services, que presta els serveis d'assistència a terra per a les aerolínies del grup Iberia i altres companyies a la xarxa d'aeroports d'Aena, amb una plantilla de 8.000 empleats. Aquesta companyia, a més de Iberia i les seves filials, dona servei a més de 90 aerolínies. La protesta convocada entre els dies 5 i 8 de gener, respon a l'obligada subrogació d'una majoria dels empleats en les empreses que van guanyar -el mes de setembre passat- el concurs d'Aena per adjudicar-se els serveis a terra en alguns aeroports espanyols i que ha deixat a Iberia Airport Services sense l'acompliment d'aquesta activitat en aeroports com el Prat, a Barcelona, o Palma de Mallorca, Màlaga i Alacant, en els quals hi ha molt trànsit aeri.

Les quatre jornades de protestes programades van fer que Iberia cancel·lés 444 trajectes amb temps -270 de la mateixa aerolínia, 64 de Iberia Express i 110 d'Air Nostrum-, decisió que ha afectat aproximadament 45.000 passatgers, dels quals més del 90 % ha estat ressituat en un altre vol o han rebut el reembors dels seus bitllets.

Serveis mínims

Iberia ha destacat que els serveis mínims es compleixen "amb normalitat" en la infraestructura aèria espanyola aquest segon dia de protestes dels treballadors de l'handling. Els serveis mínims estipulats assoleixen el 100% dels treballadors en alguns aeroports -com és el cas dels de les Balears-, mentre que en d'altres se situen entorn del 80%, segons indiquen els sindicats de l'assistència a terra de les aeronaus.

CCOO i UGT han anunciat que denunciaran a Iberia per l'"abusiu" percentatge de serveis mínims, en paraules de les organitzacions laborals, i per l'"ús de subcontractes per treure per carretera" les maletes que van restar a l'aeroport de Bilbao. El sindicat ÚS ha indicat que ha denunciat a Iberia davant de la Inspecció de Treball per no facilitar-li informació sobre els vols protegits per serveis mínims i els treballadors assignats a ells en la vaga d'handling que ha començat aquest divendres, en considerar que amb això es vulnera la llibertat sindical. USO va assenyalar en un comunicat que ha interposat l'esmentada denúncia i ha explicat que el 29 de desembre es va rebre la resolució de serveis mínims dictada pel Ministeri de Transport per a aquesta vaga, després rectificada un dia després.

El responsable del sector aeri de Iberia d'USO-Illes Balears, Juan Rafael Medina Torrecabota, ha indicat que la companyia no ha proporcionat el llistat dels vols protegits desglossats per dies i aeroports ni tampoc el llistat del nombre de treballadors assignats com serveis mínims a cada un dels vols protegits.