Milers de treballadors de tres plantes de muntatge de General Motors (GM), Ford i Stellantis als Estats Units van iniciar a primera hora de divendres vagues davant de la falta d'un acord per a la firma d'un nou conveni col·lectiu. És la primera vegada en la història que fàbriques dels anomenats Tres Grans de Detroit, com es coneix a les tres companyies, es declaren en vaga de forma simultània.
El president del sindicat United Auto Workers (UAW), Shawn Fein, va anunciar a les 23:00 hora local de dijous (02:00 GMT de divendres) que els treballadors de les plantes de muntatge de Wentzville, a Missouri, de GM; els de la planta de Toledo, a Ohio, de Stellantis; i els de la planta de Michigan, a Michigan, de Ford, serien els primers a declarar-se en vaga. Les tres plantes ocupen al voltant de 13.500 persones.
Fein va anunciar a través d'una al·locució transmesa per Facebook Live que els treballadors de les tres plantes abandonarien els seus llocs a les 00:01 de divendres (04:01 GMT) si abans no s'arribava a un acord amb les tres empreses per a la firma d'un nou conveni col·lectiu.
Estratègia de vaga selectiva
"Per primera vegada en la història, declararem vagues al mateix temps en les tres (companyies). Estem utilitzant una nova estratègia, la vaga selectiva," va declarar Fein. Després de les paraules de Fein, centenars d'afiliats del sindicat es van situar a les portes d'entrada de les Wentzville, Toledo i Michigan per participar en els piquets de vaguistes. El sindicat i les tres empreses negocien des de juliol la firma d'un nou conveni col·lectiu per als pròxims quatre anys. Però el sindicat ha dit que les empreses no estan negociant de bona fe.
UAW reclama una pujada salarial del 46% en quatre anys, la instauració de nou de pensions tradicionals, la reducció de la jornada laboral i la sindicalització dels treballadors de les fàbriques de producció de bateries. Així mateix, UAW ha advertit que utilitzarà l'estratègia de les vagues selectives en diferents plantes dels Tres Grans per posar més pressió sobre les empreses.
El nombre de plantes a l'atur augmentarà a mesura que es prolonguin les negociacions. Fein tampoc no ha descartat que UAW declari una vaga general simultània en les tres empreses, la qual cosa seria una mesura sense precedents en la història dels Estats Units. L'última vaga que va viure el sector es va produir el 2019, quan UAW negociava la firma del conveni col·lectiu que va expirar a mitjanit de dijous.
Llavors, els 49.000 treballadors de GM es van declarar en vaga durant 40 dies, la qual cosa li va costar a l'empresa uns 3.800 milions de dòlars (3.569 milions d'euros al canvi d'avui). Un estudi donat a conèixer a mitjans d'agost va assenyalar que una vaga de deu dies dels treballadors de GM, Ford i Stellantis tindria un cost de 5.000 milions de dòlars.