La falta d'acord en l'última reunió mantinguda aquest dijous entre el grup Iberia i els sindicats CCOO i UGT -i s'ha sumat ÚS-en representació de la plantilla d'Iberia Airport Services, l'empresa que presta els serveis d'assistència a terra (handling), aboca a l'inici de la vaga convocada pels sindicats entre aquest divendres 5 de gener i el dilluns 8 de gener, en ple cap de setmana d'acabament de les festes nadalenques.
El conflicte porta mesos sobre la taula de l'aerolínia, va arrencar per la subrogació dels contractes dels treballadors de Iberia a les companyies que ara prestaran el servei d'assistència a terra, després que Iberia Airport Services perdés la llicència d'operador en vuit dels nou grans aeroports d'Espanya en l'últim concurs de Aena -el setembre de 2023- i que els sindicats demanin mesurades per assegurar la viabilitat d'Iberia Airport Services i el manteniment dels llocs de treball. Entre els aeroports en què no prestarà serveis es troba el segon en importància d'Espanya, l'aeroport d'El Prat, a Barcelona. Els sindicats han plantejat a la companyia que reordeni la prestació d'aquests serveis de manera que es pugui efectuar un autohandling, consistent que Iberia es presti a si mateixa aquest servei als aeroports en què ha perdut la prestació de l'handling. Des de setembre s'han mantingut diverses reunions sense cap avanç, per la qual cosa els sindicats ja van anunciar altres convocatòries per al pont de desembre i principis del Nadal que van ser posposades per tal de continuar negociant. Tampoc aquest dijous no s'ha pogut arribar a un consens per desconvocar la vaga en la reunió del grup Iberia amb CCOO i UGT, que ha durat gairebé quatre hores, igual com va ocórrer en la d'ahir, dimecres.
Iberia ha informat que la vaga obliga a cancel·lar 444 vols, afectant a més de 45.600 passatgers, dels quals a un 92% el grup Iberia (Iberia, Iberia Express i Air Nostrum) ja els ha donat solució, bé ressituant-los en altres vols, dates o horaris, o reemborsant els seus bitllets. La vaga d'handling no afecta únicament a les companyies de Iberia, sinó també a les més de 90 companyies aèries a les quals la seva empresa Iberia Airport Services atén i que s'han vist obligades a cancel·lar i modificar vols, segons ha dit el grup.
El grup Iberia considera injustificat aquest conflicte, ja que els llocs de treball i beneficis socials dels treballadors afectats estaran garantits per la subrogació, així com el salari en funció del qual tenien en els últims 12 mesos, la jornada anual i dies de vacances que també tenien l'últim any, l'antiguitat i el mateix tipus de contracte laboral. També es garanteix a aquests treballadors la revisió salarial establerta als convenis de l'operador o del sector, els drets adquirits sobre l'ús dels bitllets d'avió i els plans de pensions, segons Iberia.
Els clients que ho desitgin encara poden sol·licitar els seus canvis a través del web d'Iberia, de les agències de viatge en les quals hagin fet la compra o del Centre d'Atenció al Client de la companyia, que ha reforçat el seu personal, però en el qual és possible que trobin més temps d'espera de l'habitual. De nou, Iberia ha agraït la comprensió i la paciència a tots els seus clients i demana disculpes per les molèsties que els està causant la vaga convocada pels sindicats dels serveis aeroportuaris. El director Corporativo d'Iberia, Juan Cierco, ha lamentat que la companyia s'hagi vist obligada a cancel·lar aquests vols i ha assenyalat que "encara que es produeixi una desconvocatòria a última hora, seria impossible reprogramar-los", a causa de la "complexitat tècnica" que ja no donaria marge.