La primera jornada de la vaga d'halding d'Iberia està passant factura a dos aeroports, Bilbao i Barcelona, que durant aquest matí han vist com desenganxaven els vols sense les maletes dels passatgers a l'avió. Fonts properes a la companyia indiquen que han engegat un camió que s'està encarregant de portar aquestes maletes des de Bilbao a Madrid, perquè arribin, encara que sigui més tard.
Tanmateix, aquest no ha estat el cas de Barcelona. Les mateixes fonts indiquen que a l'aeroport d'El Prat hi ha hagut unes 400 maletes que s'han quedat a terra i no s'han embarcat aquest matí per la vaga. En concret, 12 vols s'han enlairat sense elles. Iberia espera poder anar ressituant-les en els diferents vols que vagin sortint durant la tarda perquè puguin arribar al seu destí "avui mateix".
En el cas de vols punt a punt, seran enviades als domicilis o hotels dels afectats, afegeixen. I en el cas dels vols en connexió, es portaran directament a la destinació final.
Però el malestar i les queixes dels passatgers afectats comencen a ser cada vegada més insistents, tal com es pot observar a les xarxes socials. El personal d'halding, que és el que està en vaga des d'aquest divendres dia 5 i fins al dilluns 8 de gener inclòs, és precisament qui realitza aquesta tasca. En concret, la tasca guiar l'avió a terra, de la càrrega i descàrrega de l'equipatge, de la facturació de maletes, les operacions d'embarcament, la neteja de les aeronaus, o el manteniment dels avions.
Com afecta tants serveis, Iberia, juntament amb Iberia Express i Air Nostrum han cancel·lat més de 400 vols, la qual cosa al seu torn ha afectat un total de 45.641 passatgers. La companyia va revelar fa només uns dies que ja havia aconseguit ressituar en altres vols 36.621 viatgers, el 80,2% d'ells. I a més, havia reemborsat el seu bitllet a uns altres 4.000 passatgers afectats (un 10,7% del total) que han preferit recuperar els seus diners abans que viatjar. Per això, la companyia indica que, en total, han pogut donar solució a un 90,9% dels viatgers perjudicats per la vaga.
Malgrat això, els imprevistos i els contratemps en aquestes jornades de vaga sempre són habituals, encara que Iberia assegura que el seguiment està sent molt baix. La companyia aèria el xifra en el 14,6%, la qual cosa suposa que un 85,4% no l'està seguint i està treballant. En diferents comunicats enviats al llarg del dia, l'aerolínia destaca que la jornada transcorre amb la "normalitat pròpia d'aquestes dates", en les que coincideixen el cap de setmana de Reyes i la tornada de les vacances nadalenques.
Per a aquest divendres, el grup Iberia (on s'inclou a Iberia Express i Air Nostrum) havia programat 483 vols, ia les 18.30 hores ja se n'havien operat 340, informen.
El seguiment a Barcelona és només del 6%
Respecte a Barcelona, la directora de recursos humans de Iberia, Celia Martínez, ha assenyalat que la situació al migdia a El Prat és d'"absoluta normalitat", amb una participació dels treballadors en la vaga del 6,20% fins a les 12.00 hores, segons recull EFE. A primera hora, ha reconegut que 12 dels 70 vols que han sortit d'aquestes instal·lacions ho han fet sense equipatge i que estaven treballant perquè aquestes maletes puguin arribar al seu destí al llarg del dia.
Fonts sindicals han assegurat a EFE, per la seva part, que l'atur ha començat a afectar l'operativa d'alguns aeroports, especialment a Barcelona i Bilbao, amb retards en sortides i l'enlairament de vols sense maletes. Afirmen així mateix que l'efecte de la falta de personal és "acumulatiu", per la qual cosa anticipen que les demores poden agreujar-se a mesura que avanci la tarda.
Els serveis mínims marcats assoleixen el 100% dels treballadors en alguns aeroports, mentre que en d'altres se situen entorn del 80%, segons aquestes fonts sindicals de la firma d''handling', amb una plantilla conjunta d'uns 8.000 empleats. La vaga, situada per CCOO i UGT, als quals s'ha adherit el sindicat ÚS, s'ha convocat després que Iberia perdés al setembre la concessió de la prestació de servei a vuit dels principals aeroports del país.
Diverses desenes de treballadors de l''handling' s'han concentrat al migdia en el hall de sortides de la Terminal 1 de l'aeroport d'El Prat per fer sentir les seves queixes i protestar per uns serveis mínims que consideren molt elevats. El responsable del sector aeri de CCOO a Catalunya, Jorge Gómez, ha assegurat que "l'empresa és molt tossuda" per no acceptar les reivindicacions dels treballadors, i ha apuntat que aquesta actitud "ens ha abocat a aquest conflicte que comença avui i acabarà el dia 8".
Els sindicats reclamen que el grup Iberia doni servei a les aerolínies del seu grup en lloc de subrogar els treballadors encarregats de l'assistència a terra, una solució que l'empresa no veu viable.