La vaga convocada pels sindicats per als treballadors de l'handling de Iberia està tenint un seguiment del 17% en les seves primeres hores i es estan complint els serveis mínims en un 95%, segons les primeres dades facilitades per la companyia, que considera que la protesta sindical és "inexplicable". Iberia ha destacat, en un comunicat, que la jornada s'està desenvolupant "amb normalitat" i que no hi ha cap incidència relacionada amb el conflicte. Les aturades realitzades per la plantilla de Iberia Airport Services afecta a Iberia i altres línies a què presta els serveis d'assistència a terra (handling). L'aerolínia ha ressituat prèviament a l'inici de la vaga a més del 80% dels passatgers afectats, mentre que més del 10% ha sol·licitat reembors.

La companyia qualifica la vaga d'"irresponsable", en causar un enorme perjudici a milers de persones que estan veient alterats els seus viatges després de les festivitats nadalenques, així com a les més de 90 companyies aèries a les quals Iberia Airport Services atén i que s'han vist obligades a cancel·lar i modificar vols", en paraules de Juan Cierco, director Corporativo de Iberia. L'afectació ha estat d'unes 45.000 persones. En el comunicat, argumenta que "tots els llocs de treball, així com les condicions salarials i extrasalarials i beneficis socials estan garantits per tota la vida pel V Conveni del sector gràcies, precisament, al treball realitzat aquests anys pels mateixos sindicats que ara convoquen vaga". Així mateix, considera que aquestes aturades són "incoherents", ja que "els sindicats que la convoquen per exigir l'autohandling són els mateixos que s'han manifestat en reiterades ocasions en contra d'aquest procés perquè, segons la seva opinió, perverteixen el sentit dels repartiments de les llicències, escurçant el negoci per a les empreses adjudicatàries, la qual cosa repercuteix negativament en les condicions laborals dels treballadors." "La mateixa incoherència que suposa no acceptar la subrogació que han defensat els mateixos sindicats durant anys en totes les altres empreses i ara no la consideren vàlida en tractar-se de Iberia", ha criticat Cierco.

99e22287 a873 49c6 9603 84c54885a0f3

Assemblea dels empleats de handling d'Iberia. / ACN

El conflicte laboral entre la plantilla de Iberia Airport Services, formada per uns 8.000 empleats, per prestar els serveis a terra (trasllat de passatgers, càrrega i recollida d'equipatges, serveis de rampa, etc.) es va originar el setembre passat, quan Iberia va perdre part de la concessió del servei d'assistència a terra als aeroports de la xarxa de Aena -entre ells l'aeroport del Prat, a Barcelona. Els sindicats consideren que la companyia no ha pres mesures per evitar que els empleats siguin subrogats a altres empreses, "argumentant de nou el perjudici que tenen Iberia, IberiaExpress, Vueling, British Airways i Air Lingus en termes de competitivitat. Les esmentades línies aèries veurien, segons els seus càlculs, augmentat el seu cost en els serveis de terra als aeroports espanyols per tenir uns treballadors molt costosos econòmicament i socialment", segons UGT i CCOO, sindicats convocants de la vaga, a què s'ha sumat USO.