La segona jornada de vaga dels empleats dels serveis a terra (handling) als aeroports espanyols registra un seguiment del 16,5%, similar al d'aquest divendres quan es va iniciar la protesta sindical. Segons la companyia Iberia, s'estan complint els serveis mínims -que els sindicats han qualificat d'abusius- i no es produeixen incidències destacables. No obstant això, fonts sindicals han assegurat que alguns vols s'estan operant sense el servei de maletes. El sindicat UGT ha calculat que 750 maletes van quedar sense carregar en la primera jornada de la vaga dels serveis d'assistència a terra, el que va afectar 37 vols. Segons ha indicat aquest dissabte l'organització laboral, els aeroports que van registrar un major nombre d'incidències van ser els de Barcelona, Bilbao i Gran Canària, informa l'agència Europa Press.
Iberia ha puntualitzat que parteix de l'equipatge que va restar a Barcelona i Bilbao està regularitzat i en procés d'arribada a les seves respectives destinacions, sigui per via aèria en el cas de l'aeroport català o per carretera per a les maletes detingudes en la infraestructura basca. Respecte a l'equipatge a Bilbao -completament entregat després de viatjar durant la tarda de divendres-, UGT ha indicat que planeja denunciar Iberia per "l'ús de subcontractes" per efectuar aquesta operació logística.
La companyia ha informat que els vols que no s'han cancel·lat anteriorment a l'inici de la vaga s'estan operant sense incidències i amb una puntualitat del 80%, a tots els aeroports.
La vaga ha estat convocada per UGT i CCOO, i s'ha sumat ÚS, i es durà a terme fins al dilluns 8 de gener. El conflicte se centra en la plantilla de Iberia Airport Services, d'uns 8.000 fets servir, després que Iberia perdés la concessió de la prestació de serveis a terra a vuit aeroports espanyols, entre ells alguns amb molt trànsit com el del Prat, a Barcelona, o Palma de Mallorca, Màlaga i Alacant; encara que manté la concessió de l'aeroport de Barajas, a Madrid. L'adjudicació d'Aena va premiar a la companyia Groundforce, l'operador d'handling del grup Globalia, que va obtenir 11 llicències i un càrrec total per a 12 aeroports espanyols. També prestaran serveis a terra la belga Aviapartner (13 llicències a 15 aeroports) i la britànica Menzies (7 llicències a 7 aeroports). D'aquesta manera, es trenca l'operativa de Iberia que prestava serveis a la xarxa d'aeroports d'Aena.
Això implica que una part de la plantilla de Iberia Airport Services serà subrogada per les empreses que han guanyat el concurs. Els sindicats adverteixen que en un inici la subrogació, que és obligatòria, i inclou totes les condicions laborals que ara tenen pactades pel conveni laboral amb Iberia, però que a posteriori es perdran. En aquest sentit, Iberia defensa que les condicions estan establertes al conveni i es respectaran i garantiran.