El vehicle d'ocasió a Espanya té una salut "robusta". L'Associació Nacional de Comerciants de Vehicles (Ancove), amb les dades de MSI obtinguts en la DGT, parla de rècord en la venda de vehicles d'ocasió aquest any, sumant els turismes i els comercials lleugers que creixen amb més força. Així, entre gener i juliol de 2024 s'han transferit 1,4 milions d'unitats, per sobre dels 1,28 de l'any passat i polvoritzant el rècord de 2018, quan les vendes es van situar en 1,37 milions. Les previsions són superar els dos milions d'unitats venudes, impulsat per un creixement que, comparat amb el d'altres grans mercats europeus, només es veurà superat pel d'Alemanya.

Això sí, els volums entre països són molt diferents, expliquen a EFE diferents fonts del sector, que reclamen ajuts i incentius per al cotxe utilitzat, el qual es perfila com "democratitzador" i "garant" per convertir la mobilitat zero i baixes emissions en una opció "accessible i assequible" per a la majoria. En general, "(aquest mercat) sempre ha estat més sòlid i estable que el de nous, i ha mostrat una forta resistència davant de les crisis", explica el director general de la patronal de la distribució de vehicles Ganvam, Fernando Miguélez. "A Espanya se'n venen dos d'utilitzats per cada nou", destaca Miguélez, que preveu que, a aquest ritme, se superin els dos milions d'unitats el 2024.

Ancove dona unes vendes d'1.198.900 turismes de segona mà de gener a juliol, un 9,1% més que els set primers mesos de 2023 i 204.325 comercials lleugers, que les vendes del qual creixen una mica més, per sobre del 10%. Això eleva a 1.403.250 els vehicles utilitzats que s'emporten venuts a Espanya des de començament d'any. A aquest ritme, des de l'associació que presideix Erik Iglesias preveuen unes vendes pròximes a 2,1 milions de turismes i 350.000 furgonetes, fins a sumar 2,44 milions, un 7,5% per sobre de l'any passat.

Un comprador més exigent

A més d'oferir una millor relació qualitat-preu en comparació amb el nou, el principal avantatge per als compradors és el cost, assenyalen el director general d'Autohero España, Javier Marzana, i el director general de AUTO1 Group en Iberia, Asier García, que ressalten altres aspectes positius. I és que la compra d'un vehicle d'ocasió "no implica el pagament de l'IVA -encara que sí el de Transmissions Patrimonials- ni de l'impost de matriculació, i l'assegurança sol ser més barat, la qual cosa suposa un important estalvi". I alguns altres costos, com el registre de la transmissió del vehicle en la Direcció General de Trànsit.

De la mateixa manera, pot ser una alternativa més sostenible en evitar les emissions generades a la producció d'un cotxe nou, reduir la necessitat de gestionar els residus del desballestament, i perquè la majoria dels models són posteriors a 2010, quan l'eficiència energètica ja era un "pilar important" del mercat automobilístic. Encara que, les vendes d'unitats electrificades a penes arriben al 2,5% (1% elèctrics cigars i 1,5% els híbrids endollables), del mercat dels turismes de segona mà, segons MSI).

"La percepció ha canviat molt en els últims anys. El cotxe ja no és tant un element d'estatus i s'està convertint, cada vegada més, en una compra molt més racional i pràctica per a les famílies", declara a Efe la responsable de vendes de Lendrock, la plataforma digital de finançament de vehicles d'ocasió de WiZink, Elena Milner. En els mateixos termes s'expressa el director general de Ganvam, que subratlla com ara els professionals d'aquest mercat ofereixen una experiència de compra similar a la del nou, responent a les exigències d'un comprador que "és el millor preparat de la història" gràcies a les recerques a Internet.

"Ens enfrontem a clients cada vegada més exigents, que són més conscients tant del preu com del medi ambient, i que planifiquen la seva decisió de compra amb molta més antelació," insisteixen Marzana i García.

Retrat del vehicle

I quan compren més els espanyols? "La primavera, maig, el juny o fins i tot el juliol, és l'època més activa. També al desembre se sol observar un repunt, coincidint amb les ofertes dels concessionaris," respon Milner. En qüestió de preus, el baròmetre de Coches.net revela, amb dades obtingudes del seu web -líder en la venda de vehicles de segona mà-, que el de l'utilitzat encadena un any de pujades i se situa, de mitjana, en 20.348 euros.

Encara que Ganvam confia en una "estabilització" atesa la "important injecció d'estocs procedents de les renovacions de flotes de lloguer després d'una campanya turística de rècord. MSI maneja preus molt diferents, segons publica Ancove. Així, el cost del turisme mitjà es col·loca en 12.787 euros de mitjana per al conjunt del mercat i 10.020 per a les unitats de 8 o més anys i parla ja d'una estabilització de preus. En el conjunt del mercat, els utilitzats pugen un 0,9% -0,75% els nous- i els més antics, una mica per sobre, el 3,6%.

El "retrat robot" del model més venut seria un Volkswagen Golf, diu Ganvam, que revela que més del 50% de les vendes es corresponen amb dièsel, "lògic perquè venim d'un parc dieselizado". L'altra gran motorització és la gasolina. En aquest escenari, els cotxes de propulsió alternativa segueixen una tendència a l'alça. "Encara tenen un pes residual, però els electrificats d'ocasió creixen a doble dígit mentre al mercat de nous estan estancats", assevera Miguélez. Això mostra que la segona mà "democratitza el vehicle elèctric perquè permet rebaixar la barrera del preu d'adquisició".

Reclamen incentius

Analitzant els principals mercats de la Unió Europea, l'espanyol serà el que més creixi durant aquest exercici (entorn d'un 7%), després del d'Alemanya, que ho farà en un 10,5%. Tanmateix, poc han de veure els volums, i és que el país centreeuropeu excedirà els 6,6 milions d'unitats. A Espanya també es vendran menys utilitzats que al Regne Unit (7,8 milions d'unitats), França (5,6 milions) i Itàlia (5,2 milions).

De cara a la descarbonització de la mobilitat, el sector entén que ha de fomentar-se el vehicle d'ocasió jove, l'oferta del qual alimenten el 'rènting' i les empreses llogateres. Per a Ganvam, és una palanca importantíssima si es vol baixar la mitjana d'edat del parc nacional, superior als 14 anys. Per això, considera que la segona mà de fins a cinc anys ha d'estar previst en els plans d'incentius per poder garantir una transició justa en termes econòmics.

Una visió que comparteixen tant Autohero com Lendrock, que creu que aquest impuls "no només dinamitza el mercat beneficiant a concessionaris i particulars, sinó que repercuteix favorablement en l'economia en general". Erik Iglesias, president d'Ancove, s'afegeix igualment a la petició i reclama, a més, la inclusió dels electrificats de segona mà en els ajuts del Moves III. "La segona mà pot servir perquè molts conductors avaluïn els avantatges d'aquests models, sense haver de fer grans desemborsaments", assenyala.