Els fabricants d'automòbils xinesos van vendre menys cotxes elèctrics a tot Europa durant el mes juliol, respecte a l'any anterior, davant de l'amenaça de l'entrada els nous aranzels que la Comissió Europea (CE), i l'impacte d'una caiguda més àmplia de les vendes de vehicles elèctrics, segons dades de la firma d'investigacions Dataforce recollides per l'agència Bloomberg.

Per tant, marques com MG de SAIC Motor i BYD van representar el 9,9% de les matriculacions de vehicles elèctrics a tot el vell continent, davant el 10,2% de juliol de 2023, segons la firma d'investigació de dades.

A més, la demanda general de vehicles elèctrics va continuar debilitant-se després que Alemanya, el mercat automobilístic més gran d'Europa, eliminés els incentius a finals de l'any passat. Així, els fabricants d'automòbils xinesos i els seus homòlegs europeus que importen cotxes elèctrics de bateria a la Unió Europea (UE) han hagut d'adaptar-se a la introducció de nous aranzels el 5 de juliol, que van augmentar sobre els vehicles elèctrics fabricats a la Xina fins al 48%.

Els gravàmens provisionals han avivat les tensions comercials i han donat lloc a investigacions en represàlia, ja que la Xina ha dit dijous passat que va trobar proves del 'dúmping' de brandi procedent de la UE, encara que es va abstenir d'imposar aranzels ara per ara.

Els aranzels de la UE sobre els vehicles elèctrics es faran permanents el novembre, en espera del resultat de les converses comercials entre Brussel·les i Pequín. La Comissió Europea ha dit per la seva part que les respostes de SAIC a la seva investigació van ser "considerades altament deficients", per la qual cosa li va imposar els aranzels màxims a l'empresa automobilística amb participació de l'estat xinès.

El grup d'automoció propietari de MG va veure una caiguda del 38% en les matriculacions europees el juliol respecte a l'any anterior, i una caiguda encara major del 60% respecte de juny, segons la investigadora Jato Dynamics.

SAIC va posar més de 13.000 MG elèctrics en mans dels concessionaris europeus durant el juny, abans de la data límit dels aranzels.

14.000 elèctrics a Europa procedents de la Xina al juny

En total, les empreses xineses van registrar menys de 14.000 vehicles elèctrics en tot Europa en juliol, davant els més de 23.000 de juny, i una disminució del 9,7% respecte de juliol de 2023, segons les dades de Dataforce.

Del seu costat, BYD va duplicar la seva presència europea el juliol respecte de l'any anterior, encara que el fabricant d'automòbils més gran de la Xina va registrar una caiguda seqüencial del 5,5%, segons l'empresa de dades del sector, Jato Dynamics, consultades per l'agència nord-americana.

La companyia està construint plantes a Hongria i Turquia que, una vegada que estiguin en funcionament, li permetran eludir els nous aranzels que la UE vol imposar, que en el seu cas han quedat en el 17% addicional, segons l'última revisió de la CE.

Polestar, el fabricant suec de vehicles elèctrics en part propietat del grup xinès Geely, no està inclòs entre les marques xineses per Jato Dynamics, encara que Dataforce l'inclou en els seus càlculs de mercat.

La companyia ha començat a produir el seu Polestar 3 als Estats Units, mentre que Xpeng, soci xinès de Volkswagen, va confirmar a l'agència Bloomberg a l'agost que està buscant un lloc de fabricació europeu.

Les vendes de vehicles cauen a Europa

Els incentius, o la seva absència, continuen exercint un paper dominant en les vendes de vehicles elèctrics. A Alemanya, les vendes de vehicles elèctrics van disminuir un 37% al juliol i ara han baixat un 20% des de començament d'any, segons l'Associació Europea de Fabricants d'Automòbils (ACEA).

A Bèlgica i Dinamarca, on continuen vigents els incentius per als vehicles elèctrics, la demanda de cotxes a bateria va continuar creixent.

Les matriculacions també van augmentar al Regne Unit al juliol. El nou Govern laborista està considerant la possibilitat d'unir-se a la UE per imposar aranzels, tot i que encara no ha pres una decisió final, conclou l'agència nord-americana.