Les vendes de Dia van caure un 3,4% en el primer trimestre de 2024 respecte al mateix període de l'any anterior. La cadena de supermercats que dirigeix Martín Tolcachir va finalitzar els primers tres mesos de l'any amb una facturació neta d'1.720,7 milions d'euros, segons ha informat aquest dimecres la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).
Si bé Espanya continua registrant xifres positives i impulsant el negoci del grup, l'impacte a l'Argentina i el Brasil fa retrocedir les vendes de Dia. L'ensenya ha explicat que el primer trimestre de 2024 s'ha caracteritzat per la "solidesa" del seu negoci a Espanya, la resiliència de Dia Argentina, "que ha guanyat quota de mercat malgrat el context", i el procés de reestructuració que ha desembocat a la sol·licitud per Dia Brasil d'una "recuperació judicial", el procés de reestructuració sota dret brasiler per intentar superar la seva actual situació econòmica i financera.
D'aquesta manera, Dia España assoleix unes vendes netes de 988 milions d'euros entre gener i març, un 6,1% més que en el mateix període de 2023, i "enllaça dos anys de creixement en venda a superfície comparable". La companyia destaca que "l'encertada gestió de l'assortiment i la millora de l'ecosistema digital" han permès incrementar les vendes per metre quadrat en un 12,3%, continuant així amb el guany de quota de mercat a superfície comparable.
Les vendes brutes sota ensenya a Espanya van avançar un 6,3%, fins als 1.182 milions d'euros, amb el canal 'online' creixent un 25,8%, mentre que va incrementar les vendes comparables un 6,3% en el mateix període. El grup destaca que el bon acompliment de les 30 obertures realitzades en els últims 12 mesos ha compensat el tancament de 77 botigues (excloent la venda de botigues a Alcampo).
"La solidesa del negoci de Dia España ha quedat novament demostrada en el primer trimestre de l'any, amb un avenç en venda comparable que permet enllaçar dos anys consecutius de creixement, i una venda neta que ratifica l'èxit de la nostra proposta de valor única en proximitat. Som la botiga de barri i online on fer una compra fàcil i ràpida", ha destacat el CEO del grup, Martín Tolcachir.
El descens del consum a l'Argentina castiga les vendes de Dia
Quant a l'Argentina, el segon mercat més important del grup, les vendes han patit un descens per la devaluació de la moneda local i l'impacte en el consum que estan tenint les polítiques econòmiques del nou govern de Milei. De fet, la companyia ja va avisar en la seva última presentació de resultats que frenarien la seva expansió a l'Argentina i serien molt selectius a l'hora d'invertir en noves obertures.
Una estratègia que tornen a destacar al seu informe de vendes; "s'ha prioritzat la selecció estratègica de noves ubicacions i s'han realitzat únicament 2 obertures", explica l'ensenya. No obstant això, malgrat aquest entorn generalitzat de caiguda del consum, Dia Argentina destaca haver aconseguit guanyar quota de mercat a nivell nacional, "consolidant la seva posició de lideratge a la regió de Buenos Aires", on centra les seves operacions.
D'aquesta manera, les vendes brutes sota ensenya van assolir els 421 milions d'euros en el primer trimestre, impactades per la correcció del tipus de canvi, mentre que les vendes comparables es van reduir un 7,3%, "explicat pel context macroeconòmic del mercat, on es continua evidenciant una contracció del consum," reitera el grup. Les vendes netes al país andí es van reduir un 5,6% fins als 334 milions d'euros.
Brasil i Portugal
Respecte a Dia Brasil, la cadena de supermercats ha assegurat que en el segon trimestre de l'any continuarà enfocada en el seu procés de reestructuració, la negociació amb proveïdors per normalitzar l'activitat de les botigues operatives, així com a reorganitzar el negoci per adaptar-lo a la seva "nova realitat". El grup va anunciar el març passat el tancament de 343 botigues al país, gairebé el 60% de la seva xarxa d'establiments al Brasil, després de registrar pèrdues de 154 milions d'euros.
Es tracta d'un procés de reestructuració per enfocar la seva activitat a la zona de São Paulo, on mantindrà obertes unes altres 244 botigues. En aquest context, la companyia manté entre les seves prioritats per a aquest any l'acabament del procés de reestructuració i "recuperació judicial" del seu negoci al Brasil, "donant continuïtat a l'operativa en les botigues i estabilitat financera al negoci".
Respecte a Porgual, Dia continua pendent de l'aprovació de la venda de 489 supermercats a Auchan per 155 milions d'euros. La companyia estima que el tancament d'aquest acord i el traspàs del negoci a Portugal es realitzarà durant el primer semestre de 2024.