Els lliuraments de vehicles dels fabricants xinesos com BYD, SAIC i Geely ha superat per primera vegada en la història les dels productors nord-americans en totalitzar 13,4 milions de vehicles davant els 11,9 milions de fabricants com Ford, segons l'últim informe de Jato Dynamics publicat aquest dijous en què es mantenen les marques japoneses com les més venudes en tot el món.
La quota de mercat de les firmes xineses s'ha disparat al Pròxim Orient, Europa, Àsia i l'Àfrica amb empreses com SAIC Motor i Geely com les dues grans protagonistes després de les ofensives comercials dutes a terme durant els últims mesos en diversos països europeus i Austràlia.
A mesura que el mercat intern mostra signes de desacceleració, els fabricants xinesos estan buscant noves fonts de creixement a l'estranger. No obstant això, apunten des de la firma que l'expansió als Estats Units i Europa s'han vist interrompudes per les polítiques "proteccionistes" com els aranzels anunciats per la Comissió Europea a les importacions de vehicles elèctrics xinesos.
Crida l'atenció en aquest últim informe que la Xina no ha estat el mercat que més ha crescut l'últim any amb un volum anual de vendes que ha crescut un 6% en comparació amb l'any anterior, encara que superada pels repunts del 12% a Amèrica del Nord, el Japó i Corea del Sud.
Així mateix, Europa ha estat el mercat de més ràpid creixement com a resultat de l'increment de les matriculacions a Turquia, el quart més gran de la regió, que s'imposa sobre Espanya. "Es van vendre més de 17,5 milions d'automòbils nous en les economies emergents el 2023. Això és més que les vendes totals als Estats Units o Europa durant l'any", ha puntualitzat l'analista sènior de Jato Dynamics, Felipe Muñoz.
El cotxe més venut
Alhora, el Tesla Model Y es manté com el cotxe més venut del món, assegurant la posició sense tenir en compte la seva integració en els mercats emergents futura.
"Tesla és una marca feta per al món desenvolupat. Si bé actualment no pot apuntar a aquests mercats, existeix potencial per explorar els mercats emergents com una font addicional de creixement en el futur", ha dit Muñoz.
Les vendes del Tesla Model Y van totalitzar les 1,22 milions d'unitats a tot el món, un 64% més que en 2022, o 480.000 unitats més que el 2021, un resultat aconseguit que cap altre fabricant no havia aconseguit registrar en la història. En conseqüència, el Model Y va aconseguir superar en vendes a les marques tradicionals més venudes en l'àmbit mundial, com el RAV4 i Corolla de Toyota.