Dia ha augmentat un 3% les vendes netes en els nou primers mesos de l'any, però s'embussa en el tercer trimestre. La cadena de supermercats ha millorat la seva facturació respecte al mateix període de l'any passat gràcies a l'impuls del seu negoci a Espanya. D'aquesta manera, entre gener i setembre la companyia ha assolit els 4.641,6 milions d'euros en vendes netes. No obstant això, la xifra del tercer trimestre reflecteix un retrocés respecte a l'exercici anterior, una cosa que el grup atribueix a l'impacte de la devaluació del pes a l'Argentina. També el negoci brasiler de Dia ha tornat a registrar una frenada en la seva activitat.

D'aquesta manera, les vendes netes es van situar en el tercer trimestre en els 1.626,6 milions, un 3,7% menys, "a conseqüència de l'impacte de la devaluació del pes a l'Argentina, parcialment compensat pel sòlid acompliment d'Espanya," destaca el grup. Tanmateix, les vendes comparables del grup es van incrementar un 3,1% en el tercer trimestre, amb creixements a tots els mercats, excepte en el Brasil. En els primers nou mesos de 2023, van augmentar un 4,5%.

La facturació obtinguda en els nou primers mesos de l'any, que exclou la venda registrada en les botigues traspassades a Alcampo a Espanya, la venda de les botigues a Portugal i de les botigues Clarel, "mostra la fortalesa de l'estratègia de Dia en un entorn complex com l'actual i consolida la posició de la companyia als seus dos principals mercats, Espanya i l'Argentina", assenyala la cadena.

Espanya marca el camí

A Espanya, les vendes brutes sota ensenya, van assolir els 1.280,2 milions d'euros en el tercer trimestre, un 8,3% més que l'any passat. Les vendes comparables es van incrementar 9,7% en el mateix període. Quant als primers nou mesos de l'any, les vendes comparables de Dia assoleixen un creixement del 12%.

El bon acompliment d'Espanya fa que, si bé la companyia ha perdut quota de mercat respecte a altres competidors, porta creixent en quota de mercat a superfície comparable des de fa més de 12 mesos, "prova de la solidesa de la transformació realitzada".

"En aquests tres anys hem realitzat una transformació integral de tota l'empresa, reinventant tots els conceptes i processos dins d'aquesta. Hem creat un nou concepte de botiga i d'e-commerce, que s'ha vist impulsat aquest trimestre amb el llançament de la nostra nova app Dia omnicanal," ha explicat Ricardo Álvarez, CEO de Dia España.

Per la seva part, Martín Tolcachir, el conseller global del grup, ha destacat que Dia tanca el tercer trimestre de l'any "amb un sòlid acompliment a Espanya i l'Argentina, com mostren les vendes comparables positives, i un acumulat l'any que confirma la fortalesa de la nostra estratègia de proximitat en aquest entorn desafiador". En aquest sentit, reitera el bon ritme al qual avança el negoci a Espanya, "consolidant els fruits de la nova proposta de valor i creixent positivament en venda bruta, neta i comparable."

El context argentí i els canvis al Brasil

Malgrat la bona evolució del negoci a Espanya, on gairebé ha completat la transformació total de les seves botigues i ha tancat bona part de la seva xarxa d'establiments per centrar-se en la proximitat, a l'Argentina les seves vendes netes s'han vist ressentides pel context econòmic. La inflació que sacseja al país i la devaluació de la seva moneda ha impactat en les vendes del grup, que mostren resistència en el que és actualment el seu segon mercat més gran.

Així, a l'Argentina les vendes netes van augmentar un 3% en euros durant el tercer trimestre, però van patir un efecte negatiu de tipus de canvi de -23%, tancant el trimestre, per tant, en -20% fins als 377,0 milions d'euros. No obstant això, les vendes comparables del tercer trimestre es van incrementar un 1%, malgrat el negatiu context macroeconòmic del mercat argentí. "En aquests primers nou mesos de l'any, Dia continua guanyant quota de mercat, consolidant la seva posició com el segon operador del mercat a escala nacional i liderant la ciutat de Buenos Aires", assenyala la cadena.

Quant al Brasil, les vendes netes de Dia es van contreure un 22,4%, fins als 182,1 milions d'euros. La companyia atribueix el descens al context de mercat, amb caigudes de vendes al sector, i al canvi en el mix que està implementant des de començaments d'any. Un canvi enfocat en reduir el pes de categories amb menor marge i allunyades del seu concepte de proximitat.

Finalment, a Portugal les vendes comparables es van incrementar un 1,1% en el tercer trimestre, mentre que les vendes netes van assolir els 163,4 milions d'euros, un 2,5% més que en el tercer trimestre de 2022. Una millora que es dona "novament compensant la reducció del 2% de la xarxa de botigues".

"La força del mercat espanyol ha permès contrarestar part de l'impacte negatiu de la divisa argentina, una unitat de negoci en la qual continuem avançant en quota de mercat i l'acompliment operacional de la qual és molt positiu en un complex context macroeconòmic. L'acompliment al Brasil segueix afectat per un mercat que perd volum en tots els formats", ha assenyalat Tolcachir.

Xarxa de botigues

De les 3.968 botigues de Grup Dia al tancament del tercer trimestre (excloent 1.010 botigues de Clarel i les 459 de Dia Portugal), 2.808 ja operen sota el nou model, un 71% de la xarxa global del grup, liderada per Espanya i l'Argentina. En el període s'han renovat 58 botigues i s'han realitzat 28 obertures.

Per país, Espanya compta amb 1.971 botigues operant sota el nou model (85% del total); l'Argentina té 822 (79% del total) i el Brasil 15 (3% del total), "mostrant totes elles rendiments positius i sostenibles en un entorn desafiador com l'actual". El nombre de tiquets manté una tendència positiva, amb un increment de 6,1% entre gener i setembre a nivell Grup, amb una reducció de l'import de la cistella mitjana de l'1,3%.

"Aquest acompliment està alineat amb el canvi d'hàbits del consumidor, i posa de relleu l'èxit d'apostar per una botiga de proximitat que ofereix un assortiment complet, productes frescos i productes de marca Dia de gran qualitat a preus assequibles", indica el grup. En aquest sentit, la cadena destaca que la confiança en els productes de la seva marca blanca s'evidencia en el seu pes a la cistella de la compra, que avança fins al 54% a Espanya, un 29% a l'Argentina i un 23% al Brasil.