Menstrual Point. Aquest serà l'indicador que figurarà a partir d'avui a tots els supermercats de la cadena de productes ecològics Veritas perquè clientes i no clientes identifiquen els establiments com un lloc on poder obtenir, de franc, una compresa o tampó en cas d'imprevist. Els 80 punts de venda que Veritas té distribuïts per tot el territori espanyol (Catalunya, País Basc, Navarra, Illes Balears, Madrid i Comunitat Valenciana) i Andorra comptaran amb dispensadors del moviment social Menstrual Point que, seguint amb la línia comercial ecològica de la cadena, oferiran les compreses i tampons ecològics de Masmi Organic Care. Aquesta iniciativa és pionera a Espanya en l'àmbit de la salut sexual en una cadena d'establiments de la gran distribució. La companyia que dirigeix Silvio Elías vol combatre les discriminacions econòmiques vinculades al sexe i a l'edat, garantint el lliure accés de la població femenina als productes menstruals, convertint els seus establiments en un espai menstrualment responsable i on es pot accedir de manera gratuïta a producte d'higiene femenina -un tampó amb aplicador de cartó biodegradable o una compresa elaborats amb cotó 100% ecològic- després de sol·licitar l'accés al bany a qualsevol treballador de Veritas. L'organització de la cadena ha ofert la formació necessària a les persones treballadores per facilitar l'accés i la informació oportuna. De fet, les empleades de Veritas ja compten amb la gratuïtat dels productes menstruals als seus llocs de treball i han rebut la formació específica que imparteix el moviment social Menstrual Point

Un fabricant de Catalunya, en expansió

Per oferir els productes amb les totals garanties, Veritas he estès l'acord que ja tenia amb un dels seus proveïdors: el fabricant de productes hipoal·lergògens Masmi Organic Care. Així les consumidores tenen accés a una alternativa saludable i sostenible per viure la menstruació de manera més respectuosa amb el medi ambient, Veritas treballa des de fa 10 anys amb Masmi Organic Care, amb uns productes que ajuden a prevenir irritacions, picors i al·lèrgies. Es tracta de tampons i compreses, fabricats a Balsareny (Barcelona), amb cotó 100% ecològic certificat, sense derivats del plàstic i lliures de productes tòxics, a més d'estar recomanats per ginecòlegs, comares i obstetres. Masmi és una de les marques del grup Cohitech (Cotton High Tech), una empresa que va néixer el 2006, amb l'emprenedor Ramon Vendrell, un empresari de Navàs, que va ocupar les antigues naus de la Colònia la Rabeia, ubicada a Balsareny, on s'hi havia fabricat teixit de cotó des de finals del segle XIX fins a la dècada dels 90 del segle XX. A mitjans de 2022, el grup tèxtil va anunciar l'adquisició d'una segona nau industrial d'11.000 metres quadrats a Navàs per seguir creixent en la gamma de productes i en l'expansió internacional. 

Per difondre la mesura del Menstrual Point, Veritas ha exposat la iniciativa a l'administració central i autonòmica, així com als ajuntaments on s'ubiquen els seus punts de venda, per oferir a la ciutadania la disponibilitat dels seus supermercats com a espais de referència, i compartir experiències davant d'aquest compromís col·lectiu amb la població menstruant, previst ja a la legislació espanyola. L'article 5 de la Llei Orgànica 2/2010 ja preveu mesures de distribució de productes de gestió menstrual, a centres educatius i entitats amb finalitat social, així com fer-ho, de forma preferent i progressiva, amb productes sostenibles, orgànics, ecològics, de ràpida descomposició, reutilitzables i lliures de químics, per tal de causar el menor impacte possible al medi ambient i en la salut de les dones i altres persones destinatàries. Aquestes mesures ja s'implanten a països com el Regne Unit, Escòcia, França, Canadà o Austràlia. A més, Veritas donarà visibilitat a la reivindicació, ja activa a Change.org, per disposar de productes menstruals gratuïts en espais públics.

La cadena de supermercats ja havia contribuït uns anys enrere, el 2020, coincidint amb la crisi de la pandèmia, a fer més fàcil l'accessibilitat als productes menstruals, amb una campanya que va consistir en un descompte del tipus impositiu d'IVA reduït d'un 10% a un 4% en aquests productes, assumint la diferència de preu durant més de dos anys i simulant així l’aplicació de l'IVA al 4% per als seus clients. Aquest esforç va afectar prop d'un centenar de referències diferents i va impactar en un estalvi valorat en més de 65.000 €, que va beneficiar més de 40.000 dones, segons dades facilitades aquest dijous per la companyia.

Sophie Pagnon, responsable de màrqueting de la cadena, recorda que els estudis mostren que un 86% de les dones afirmen haver-se trobat sense accés a productes menstruals quan els han necessitat i que, per tant, donar-los de franc és "un pas cap a la igualtat de gènere, alhora que cuidem de la salut menstrual de les nostres treballadores i les persones que ho necessitin, oferint compreses i tampons saludables i sostenibles, de manera gratuïta”.