El proper concurs públic per al programa de turisme social de l'Imserso (temporada 2025/2026) desperta l'interès dels operadors malgrat les crítiques que s'han llançat en els últims dies. Així, com a mínim, tres empreses es presentaran a la nova licitació -Ávoris, Mundiplan i Travel Live (abans Wamos)–, a les quals podrien sumar-se altres –W2M (Iberostar) i Soltour (Piñero)- si bé encara ho estan valorant, segons informa Efe.
L'esmentat interès contrasta amb les crítiques als plecs del concurs formulades aquesta setmana per la Taula de Turisme, segons la qual, inclouen "sorpreses kafkianes", o per la patronal Cehat, que lamenta, entre altres, que no tinguin en compte la realitat hotelera, "immersa en un important increment dels costos de personal, d'alimentació i begudes i els energètics".
L'Imserso va publicar fa uns dies el plec per a la licitació del programa de 2025/2026 i les seves possibles pròrrogues en les dues següents temporades, entre les novetats de les quals destaca que els dos primers lots dels tres en què es divideix el contracte no podran adjudicar-se a la mateixa empresa. En la licitació anterior, Ávoris va ser adjudicatari dels tres lots, que va gestionar a la temporada 2023/2024, així com en la següent, després que se li prorrogués el contracte per un any més.
Per a la pròxima temporada s'ofereixen 879.213 places, de les quals 440.284 corresponen al lot 1 (turisme de costa peninsular); 228.142, al lot 2 (de costa insular), i 210.787, al lot 3 (d'escapada i procedència europea). Els licitadors podran fer ofertes pels lots que desitgin, però, en el cas que ho facin per l'1 i el 2, hauran d'indicar l'ordre de preferència en la seva execució.
El valor total estimat del contracte puja a 970,5 milions d'euros (444,4 milions el lot 1; 303,6 milions, el 2, i 222,4 milions, el 3), dels quals 189,6 milions (un 21,6%) els aporta Imserso i 780,9 milions (un 78,4%), els usuaris.
En els criteris de valoració de les propostes, es dona un pes del 38% al preu i del 62%, a la qualitat, que inclou la comercialització, l'oferta hotelera i el transport, a més de l'heterogeneïtat en la distribució de places al lot insular.
Travel Live va indicar a EFE que acudirà a la licitació en solitari, a diferència del concurs de fa dos anys, al qual la seva agència de viatges Nautalia es va presentar mitjançant una UTE amb Seniorplan i Autocares Vera.
Ávoris Corporación Empresarial (Turisme Social) també va confirmar que acudirà a la nova licitació, si bé no ha revelat detalls de la seva proposta.
Mundiplan (Iberia, IAG i Alsa) es presentarà als tres lots, tot i que encara no té clar quin dels dos primers escollira com a preferit. "Tenim experiència en els dos, estem veient les opcions", han assenyalat fonts de l'empresa.
En l'anterior convocatòria, en la qual s'estrenava Nautalia, aquests tres grups es van presentar a tots els lots, mentre que Soltour, la divisió de viatges del grup Piñero, que també hi participava per primera vegada (en aliança amb Guest Incoming), únicament, al de costa peninsular.
Després d'aquest intent fracassat, Soltour va descartar tornar-se a presentar, segons va assegurar el gener passat a EFE el seu CEO, Tomeu Bennasar, perquè "l'experiència va ser tan desagradable –guanyem i després se'ns va apartar per temes purament burocràtics– que ens treuen una mica les ganes", però, finalment, ha confirmat que s'ho està pensant.
Des de World2Meet (W2M), que ja s'havia plantejat el debut en el concurs de l'anterior campanya, a la qual finalment no es va presentar, indiquen que "sempre estem atents a oportunitats que puguin aportar valor al negoci" i "com és habitual, la companyia està estudiant diferents opcions i formats que s'ajustin a la nostra estratègia i objectius".
Viatjar per 50 euros o amb mascotes
Entre altres novetats del plec figura una tarifa plana de 50 euros destinada a les persones amb pensions més baixes, per a les quals es reserven 7.447 places, sent l'Imserso el que assumeixi el cost restant del viatge. Per primera vegada es permetrà viatjar amb mascotes a la costa peninsular i les illes, reservant el licitador per a aquest tipus d'usuaris un 2% de les places d'aquests dos lots. Consorts i fills amb discapacitat també es poden apuntar als viatges encara que no siguin jubilats.
Els adjudicataris evitaran la concentració dels viatges en poques dates, distribuint el 36% de les places de cada lot de forma proporcional durant cada mes de la campanya. En temporada alta, hi haurà un cost addicional de 100 euros, el mateix que s'aplicarà als segons i successius viatges dels quals gaudeixin els usuaris a cada campanya, independentment que siguin del mateix o diferent lot.