El sector de les telecomunicacions a Espanya viu temps de canvis. La conjuntura econòmica marcada per la inflació i les pujades de tipus d'interès, les alces de preus en les tarifes dels principals operadors, les dimissions de consellers delegats i una concentració més gran dibuixen un panorama agitat. En aquest context, Vodafone és una de les companyies que pitjor parada està sortint en un sector, ja per si mateix molt competitiu.
La teleco britànica viu moments complicats amb pèrdues d'ingressos en alguns segments del seu negoci i cedint quota de mercat, mentre firmes low cost com Digi estrenyen el mercat abaixant preus. En aquest sentit, les dades publicades per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) aquest divendres reflecteixen una caiguda en els ingressos minoristes de Vodafone en el tercer trimestre de 2022, de juliol a setembre, que s'accentuen respecte a l'any anterior.
Així, mentre que els ingressos de Movistar (Telefónica) i Orange s'han mantingut bastant estables en aquest període, la facturació de Vodafone està en descens. En conjunt, les operadores de telecomunicacions i canals de televisió van fer créixer el negoci minorista un 0,7%, fins als 5.626 milions d'euros fins al setembre, sent les tres operadores esmentades les que copen el 73,7% dels ingressos minoristes del sector.
Tanmateix, aquesta quota de mercat s'ha reduït en tres punts percentuals en a penes dos anys, principalment per la caiguda de la facturació de Vodafone, segons assenyala la CNMC. D'aquesta manera, les dades reflecteixen una caiguda en els ingressos minoristes de la companyia britànica de gairebé un 10% i una quota de mercat que descendeix des del 17,4% fins al 15,6% en un any. Es tracta d'una situació que va en línia amb la caiguda del seu volum de negoci en els últims mesos i que no aconsegueix frenar.
En el seu primer semestre fiscal (d'abril a setembre) Vodafone va registrar un volum de negoci total de 1.965 milions d'euros, un 6% menys, i va tenir una caiguda en els ingressos per serveis del 4,5%. Així mateix, l'operadora també està mostrant debilitat en línies mòbils i fixes, havent-hi va perdre unes 165.000 i 111.000 respectivament en portabilitat l'any 2022. De fet, en la telefonia mòbil, Vodafone ha passat d'una tenir una quota de mercat del 20,48% al 18,04% en els últims dos anys.
Dimissió de consellers delegats després d'una fusió frustrada
Les coses no estan anant bé per a una companyia que, a més de no poder amarrar els seus usuaris, ha viscut l'últim any una operació frustrada que podria haver-la portat a disputar el lideratge de les operadores de telecomunicacions a Espanya. En la carrera per adquirir MásMóvil, la quarta companyia més gran del sector, Vodafone va veure com Orange, la seva principal competidora, es portava el gat a l'aigua.
La francesa va ser la que finalment va tancar l'acord de fusió, que espera completar aquest any si Brussel·les dona el vistiplau. En cas de ser així, Orange ampliarà la seva distància respecte a Vodafone, que haurà de continuar conformant-se amb mantenir la tercera posició. Aquesta operació fallida ha tingut conseqüències en els últims mesos, que s'han saldat amb la dimissió dels màxims responsables del negoci global i espanyol.
Curullen Deegan, va ser l'últim directiu en anunciar la seva dimissió com a conseller delegat de Vodafone en Espanya. El passat 12 de gener va anunciar que abandonaria la direcció de la teleco el proper 31 de març, encara que el directiu es mantindrà vinculat assessorant en projectes estratègics del Grup Vodafone fins a finals de juliol, quan es produirà la seva sortida definitiva. Mentrestant, la directora financera Margherita Della Valle, ostenta el càrrec de CEO de forma interina fins que elegeixin successor.
Es tracta d'una renúncia que no va agafar per sorpresa, ja que al desembre el CEO del grup a nivell global, Nick Read, havia renunciat al seu càrrec al capdavant de la companyia. El directiu va ser qui va posar Colman al capdavant de Vodafone al nostre país per la seva experiència en matèria de fusions i adquisicions, per la qual cosa la derrota contra Orange i la posterior dimissió de Read ja auguraven més rotacions en la direcció del negoci al nostre país.
Vodafone apuja preus i Digi pressiona amb ofertes a la baixa
Per si fos poc, la competitivitat del mercat espanyol és cada vegada més agressiva en un entorn econòmic complicat. Les grans operadores estan començant a emprendre les pujades de preus que van anunciar a final de l'any passat. Tant Movistar com Orange i Vodafone apugen els preus d'algunes de les seves tarifes com a mesura davant de l'elevada inflació. En aquest sentit, Vodafone és una de les companyies que lideren aquest increment que els usuaris ja fan front des del passat 23 de gener.
D'aquesta manera, les mesures implantades suposen un increment de preus de fins a 2,60 euros les tarifes de només mòbil, fins a 3,30 euros les de només fibra, i fins a 7,20 euros els combinats de fibra i mòbil. Respecte a les tarifes mòbils de contracte, Vodafone manté la versió yuser, amb dades il·limitades els caps de setmana des de 16,2 euros amb 20 GB o per 21,60 amb 30 GB acumulables per consumir entre setmana, amb dades il·limitades a 10 Mbps per 27 euros, o dades il·limitades a velocitat 5G per 35,60 euros al mes.
Els canvis tarifaris també s'han aplicat a les línies mòbils addicionals. En aquest sentit, les dades il·limitades a velocitat de 10 Mbps ara costen 16,20 euros, i les dades il·limitades 5G 21,60 euros. Vodafone també compta amb una tarifa amb 200 minuts i 15 GB per 10,80 euros. I, de la mateixa manera, la teleco ha encarit les tarifes amb fibra, encarint els 600 Mbps fins als 33,40 euros i els 1.000 Mbps fins als 44,30 euros.
Així, els canvis aplicats suposen un increment de preus de 2,40 euros per a la fibra a 600 Mbps, de 3,30 euros per a la fibra a 1.000 Mbps, de 3,90 euros per a Vodafone One il·limitada Bàsica, de 4,40 euros per a Vodafone One il·limitada Max, de 6,60 euros per a Vodafone One il·limitada Duo i de 7,20 euros per a Llar il·limitable. L'únic que no ha variat de preu és la televisió de Vodafone.
Si bé no és l'única que ha aplicat aquest tipus de rebaixes als seus usuaris, sí que és la més mal situada en un context on les dues companyies dominants prenen distància amb Vodafone. Situació més preocupant si tenim en compte Digi com a possible amenaça, que ha decidit baixar els preus de les seves tarifes entre 1 i 5 euros en un moment en què la resta de companyies aposten per repercutir els costos de la inflació en els seus clients.
Així mateix, l'operadora romanesa és actualment la cinquena firma més gran del sector a Espanya, però el seu creixement en els últims mesos està sent aclaparador. Digi va disparar els seus ingressos a Espanya un 38,6% fins al setembre de l'any passat, assolint els 375,1 milions d'euros, i el seu benefici va arribar als 50 milions d'euros, un 48,8% més que en el mateix període de l'any anterior. La companyia supera ja els 4,6 milions d'usuaris al mercat espanyol i els propers mesos poden ser determinants per seguir augmentats la seva base de clients.