Vodafone va obtenir un benefici net anual de 12.335 milions d'euros fins al passat 31 de març, un 344% més que l'any anterior, i estudia retallar 11.000 llocs de treball en els pròxims tres anys per simplificar el grup de telecomunicacions. En un comunicat remès aquest dimarts a la Borsa de Londres, l'empresa ha indicat que aquests beneficis contrasten amb els 2.773 milions d'euros obtinguts l'any anterior, mentre que el seu benefici abans d'impostos va ser de 12.816 milions, un 212% més que el 2022. Vodafone, a més, ha reconegut que el mercat espanyol és "molt difícil" i ha reconegut que la companyia està "oberta" a un canvi estructural a Espanya.
"Estic anunciant els meus plans per a Vodafone. El nostre rendiment no ha estat prou bo. Per a un rendiment consistent, Vodafone ha de canviar", ha assenyalat aquest dimarts la consellera delegada de l'empresa, Margherita Della Valle. "Les meves prioritats són els clients, la simplicitat i el creixement. Simplificarem la nostra organització, retallar la complexitat per a guanyar competitivitat. Redistribuirem recursos per a lliurar un servei de qualitat que els nostres clients esperen", ha afegit. Del Valle també ha reconegut que és necessari gestionar el negoci d'una manera "diferent" a Espanya.
Vodafone España, per la seva part, va ingressar en el seu any fiscal 2023, que va concloure el 31 de març, un total de 3.907 milions d'euros, un 6,5% menys que l'exercici anterior, a causa de la caiguda de la facturació per serveis minoristes i venda d'equips i després de perdre 159.000 línies mòbils, 123.000 lligades a la pandèmia. El benefici operatiu de Vodafone va ser en el seu període fiscal de 14.296 milions d'euros, un 145,9% més que l'any anterior, en tant que els seus ingressos es van veure incrementats en un 0,3% fins a 45.706 milions.
Augment de preus
En un context de competència de preus a Espanya, on Orange i MásMóvil, el segon i quart operador espanyol, esperen materialitzar una fusió, Vodafone España va registrar una xifra de negoci per serveis de 3.514 milions d'euros, un 5,4% menys que l'any anterior, segons les dades que ha aportat l'operador aquest dimarts. Els ingressos per servei van disminuir encara menys en el quart trimestre del seu any fiscal, és a dir, de gener a març, un 3,7%, en comparació amb el 8,7%, que van caure en el tercer impulsats per l'augment de preus a causa de la inflació i a una demanda comercial més gran de serveis digitals.
Lowi, la segona marca de Vodafone, continua creixent
En telefònica mòbil, els clients de contracte es van reduir en 159.000 línies, a conseqüència, majoritàriament, a les desconnexions de targetes SIM temporals d'empreses proporcionades a les escoles i universitats durant la pandèmia (un total de 123.000), així com per la competència de preus. La seva segona marca, Lowi, va continuar creixent i va sumar 200.000 clients, segons les dades de l'operador.
Respecte a la base de clients de banda ampla, aquests van disminuir en 121.000 (en té 2,9 milions en total) i de TV, en 56.000 (1,5 milions en total). Respecte a la base de clients de tarifes convergents, es va mantenir pràcticament estable en 2,2 milions. L'ebitda ajustat (l'ebitda abans de lloguers) va disminuir un 1,1%.
Nou consell delegat a Espanya
Des de l'1 d'abril de 2023 a Espanya va assumir com a conseller delegat Mário Vaz, anteriorment director general de Vodafone Portugal. La caiguda d'ingressos per servei a Espanya (5,4%), a més de la d'Alemanya (1,6%) i Itàlia (2,9%), va llastar el negoci del grup, que es va veure compensat pel creixement al Regne Unit, la resta d'Europa i l'Àfrica.