La planta de Volkswagen a Navarra deixarà de produir el Polo l'any 2024. El comitè d'empresa de la planta de Landaben ha assegurat que se'ls presenta per això un panorama "preocupant". "A partir del primer terç del 2024 i fins i tot mitjans del 2026", han dit en un comunicat, viurà "setmanes molt irregulars combinades amb períodes amplis de parada, concentrant-se sobretot en 2025 i 2026 per l'efecte de l'Euro 7 i el llançament del cotxe elèctric", segons informa Europa Press.

Segons el comitè, "paradoxalment es generarà un augment de les necessitats del personal tècnic en aquests anys i fins i tot augmentarà si finalment s'instal·la en Volkswagen Navarra la fàbrica de bateries, necessitats que després disminuirien." El comitè d'empresa ha explicat que ha rebut aquest dimarts "molta informació" en la seva reunió amb l'empresa sobre la planificació de la fàbrica per als quatre anys que venen i sobre l'ocupació de la plantilla, una planificació que ha qualificat de "preocupant".

"Aquests escenaris no deixen de ser previsions que poden ser canviants, encara que des de novembre a aquesta part la tendència s'ha mantingut a la baixa", ha subratllat.

Tres aspectes bàsics, han explicat, justifiquen l'escenari en la planta entre 2024 i 2027. "El primer és el final de la producció del Polo, el segon l'impacte que suposi l'entrada de la normativa Euro 7 pendent d'aprovació a Brussel·les i, finalment, el llançament del cotxe elèctric", ha exposat.

Així, ha detallat que la previsió per a 2024 és la de fabricar 250.000 cotxes. El final de la producció del Polo en Volkswagen Navarra provoca que en la planta només es faran el Taigo i el T-Cros, "insuficient per omplir capacitat diària, atesa la impossibilitat de fer més unitats d'aquests models per capacitat contractada dels proveïdors", ha exposat el comitè.

Segons s'ha precisat, el Polo es deixa de fabricar a Pamplona perquè "és necessari guanyar capacitat en xapa per al model elèctric, sent aquest model l'elegit per temes de marge de beneficis." "Això comporta un any amb molts dies d'inactivitat i períodes de parada amplis sense definir, fins i tot setmanes de menys de cinc dies d'activitat", ha afegit.

El 2025 està previst que entri en vigor la normativa Euro 7, "que en funció de les restriccions que comporti, pot obligar a més o menys modificacions als nostres motors de combustió", ha explicat, per afegir que "la previsió és que per aquesta circumstància, la producció en el segon semestre es desplomi". La previsió és de 150.000 cotxes.

Segons ha agregat, "es concentren durant aquest any períodes de parada encara més amplis, amb setmanes de dos o tres dies d'inactivitat i només dos torns de producció".

El 2026 la previsió de producció és de 200.000 cotxes i "millora" en certa manera la situació per l'augment de vehicles elèctrics a fabricar.

Aquell any comença la corba de llançament del cotxe elèctric, el model Skoda abans de l'estiu i el Volkswagen després d'ell. També el 2026 "continuen els períodes amplis de parada, la qual cosa s'ha denominat 'banyera, que és aquest buit que es genera entre els anys 2025 i 2026.' I ja el 2027, la previsió és de 300.000 cotxes.

UGT de Volkswagen Navarra ha qualificat aquesta informació com a "preocupant alhora que impactant". "La nostra primera línia de seguretat ha estat, davant de tal panorama, l'ocupació de la plantilla i la garantia d'ocupació", ha manifestat.

"Per més que des del sindicat s'hagi advertit dels riscos i la necessitat d'afrontar aquesta transició, arribat aquest moment i ja que no tenim res acordat per afrontar que no tenim feina per al 50% de la plantilla durant gairebé any i mig, és hora d'acordar els mecanismes per garantir l'ocupació actual de Volkswagen Navarra, garantir l'ocupabilitat de la planta, garantir el volum i la capacitat instal·lada donat el seu efecte multiplicador en els nostres proveïdors", ha asseverat l'organització sindical. UGT ha afegit que no acceptaran quedar-se "amb una fàbrica de 300.000 cotxes" perquè s'han "guanyat" tenir "màxima capacitat", del voltant a 350.000 cotxes."Volkswagen Navarra té futur, però hem d'acordar el trànsit per assolir-lo", ha completat el sindicat.