La direcció de Volkswagen Navarra ha presentat aquest dimarts al comitè d'empresa una proposta d'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) amb vigència de l'1 de juliol al 31 de desembre de 2024, derivat del procés d'electrificació de la planta. Les cinc causes al·legades per a l'ERTO són falta de programa productiu, modificació d'instal·lacions, falta de capacitat dels proveïdors, falta de peces i la saturació del sistema productiu, ha informat UGT. Els sindicats han participat aquest matí en la tercera reunió per negociar el ERTO amb els representants de l'empresa, que han presentat la mesura davant de les parades de producció que vindran obligades per les obres d'adaptació de la planta per fabricar, a partir de 2026, els dos nous SUV elèctrics.
En la proposta es contemplen accions formatives durant el període de l'ERTO i a més es garanteix el 100% del sou i l'antiguitat, com ja s'ha aplicat des de l'acord de l'any 2018. Els tràmits, s'indica en la proposta, hauran de ser fets pels treballadors de manera individual. Des d'UGT han mostrat la seva disposició a la firma de la proposta, ja que "ofereix les garanties d'ocupació i salari que els treballadors i treballadores necessitem en aquests moments".
La proposta de la direcció s'iniciaria el dijous 4 de juliol, amb la suspensió de contractes del 15% de la plantilla just abans de les vacances. A la tornada del descans estival a l'agost, s'aplicaran quatre dies per al 90% de la plantilla, seguits d'una altra jornada d'ERTO per al 55% dels treballadors. Des del 30 d'agost i el 24 d'octubre, l'ERTO s'aplicarà els divendres, de manera que set d'ells afectarà a un torn i uns altres dos a dos torns.
Fins a finals d'any, els sindicats i la direcció prendran les mesures adequades per continuar aplicant el ERTO en els mesos de novembre i desembre.
Inversions i descens de la producció
La planta està centralitzada en les inversions per a la seva electrificació. El 2023, el total va ser de 75,2 milions d'euros. D'aquesta xifra, els treballs relacionats amb els dos futurs models elèctrics, que es llançaran el 2026, van suposar 52,1 milions, quantitat en la qual s'inclouen 10 milions destinats a una nova premsa, la inversió total dels quals assolirà els 52,5 milions. La resta d'actuacions complertes a la fàbrica van sumar 21 milions d'euros, als quals cal afegir 2,1 milions addicionals invertits en treballs relacionats amb el redisseny i llançament del nou T-Cros l'11 de desembre de l'any passat.
El lleuger descens a la producció de 2023 respecte a 2022 es deu, principalment, a les obres d'adequació de les instal·lacions de Volkswagen Navarra per al llançament de cotxes elèctrics, i a la falta de peces derivada de l'escassetat de semiconductors i de la inundació d'un proveïdor a Eslovènia el mes de setembre. Dels 273.273 cotxes fabricats el 2023, 118.956 van ser T-Cros, 82.256 Taigo i 66.755 Polo. A més, des del llançament del nou T-Cros PA es van produir 5.306 unitats d'aquest vehicle.
Volkswagen Navarra va aconseguir un benefici després d'impostos de 85,5 milions d'euros el 2023, un 2,2% menys que a l'exercici anterior degut, en gran manera, al descens del 5,1% a la producció anual de vehicles, que es va situar en 273.273 unitats davant les 288.088 de l'any 2022. Malgrat aquesta disminució, el de 2023 és el segon millor resultat de la història de la fàbrica de Landaben, únicament per darrere dels 87,4 milions de benefici aconseguits el 2022. Els ingressos totals van ascendir a 3.940,6 milions d'euros, el 95% procedent de la venda de cotxes i el 5% restant de la de carrosseries, components i recanvis.