Volkswagen Navarra va aconseguir un benefici després d'impostos de 85,5 milions d'euros el 2023, un 2,2% menys que a l'exercici anterior "degut, en gran manera, al descens del 5,1% a la producció anual de vehicles", que es va situar en 273.273 unitats davant les 288.088 de l'any 2022.
Segons han informat des de la companyia en una nota de premsa, "malgrat aquesta disminució, el de 2023 és el segon millor resultat de la història de la fàbrica de Landaben, només per darrere dels 87,4 milions de benefici aconseguits el 2022." Els ingressos totals van ascendir a 3.940,6 milions d'euros, el 95% procedent de la venda de cotxes i el 5% restant de la de carrosseries, components i recanvis. Les inversions van assolir el 2023 els 75,2 milions d'euros.
D'aquesta xifra, els treballs relacionats amb els dos futurs models elèctrics, que es llançaran el 2026, van suposar 52,1 milions, quantitat en la qual s'inclouen 10 milions destinats a una nova premsa, la inversió total dels quals assolirà els 52,5 milions; la resta d'actuacions realitzades a la fàbrica van sumar 21 milions d'euros, als quals cal afegir 2,1 milions addicionals invertits en treballs relacionats amb el redisseny i llançament del nou T-Cros l'11 de desembre de l'any passat.
El "lleuger descens" a la producció de 2023 respecte a 2022 es deu, principalment, a les obres d'adequació de les instal·lacions de Volkswagen Navarra per al llançament de cotxes elèctrics, i a la falta de peces derivada de l'escassetat de semiconductors i de la inundació d'un proveïdor a Eslovènia el mes de setembre.
Quarta fàbrica per volum productiu
Dels 273.273 cotxes fabricats el 2023, 118.956 van ser T-Cros, 82.256 Taigo i 66.755 Polo. A més, des del llançament del nou T-Cros PA es van produir 5.306 unitats d'aquest vehicle. Pel que a la motorització respecta, un 55% dels cotxes van muntar el propulsor de 1.0 litres i 85 KW1, un 35% el 1.0 de 70KW i un 10% el 1.5 de 110 KW. El 57% dels clients va optar pel canvi automàtic DSG davant el 55,3 de l'any anterior.
Volkswagen Navarra va finalitzar l'any 2023 com la quarta fàbrica mundial per volum de producció de les disset de la marca Volkswagen, tan sols per darrere de Wolfsburg (Alemanya), Puebla (Mèxic) i Bratislava (Eslovàquia).
En concret, la factoria de Landaben va produir l'any passat un 10% dels cotxes acoblats a les fàbriques de la marca Volkswagen a tot el món. Si s'amplia la comparativa a totes les fàbriques de producció de vehicles de totes les marques del Consorci a nivell mundial, incloent també la Xina, la factoria de Landaben ocuparia el lloc onzè de 51, amb un 3% del volum total.
Resultat "satisfactori"
El president de Volkswagen Navarra, Michael Hobusch, ha agraït a tota la plantilla "la seva dedicació i compromís amb la reducció de costos i la productivitat", i ha destacat "l'existència d'un pla de futur molt consistent per fer realitat la transformació cap a la mobilitat elèctrica", després de posar de relleu "el diàleg permanent amb la part social, materialitzat l'any passat en la firma del X Conveni Col·lectiu."
Per la seva part, el director financer de Volkswagen Navarra, Holger Schulz, ha considerat "satisfactori" el resultat obtingut. "Malgrat el lleuger descens del volum produït, hem aconseguit mantenir el nivell dels beneficis, la qual cosa ens proporciona una base molt sòlida de cara al procés de l'electrificació de la nostra fàbrica, que ja està en marxa i suposarà un gran esforç financer", ha subratllat.