Vueling és dins de les aerolínies low cost assenyalades pel govern espanyol per cobrar un suplement a aquells passatgers que vulguin portar una maleta de cabina en el vol. De fet, podria enfrontar-se a una sanció per això, segons reconeix IAG (la seva matriu) a l'informe financer de 2023. Malgrat això, la companyia aèria no preveu canviar la seva política comercial i assegura que continuarà cobrant aquest equipatge, com ha fet fins ara. I fins i tot rebutja fer provisions perquè creu que té arguments de sobres per defensar aquesta pràctica.
Així, el grup d'aerolínies destaca que ha proveït 58 milions d'euros (davant els 11 milions d'un any abans) per tots els procediments legals i regulatoris oberts contra IAG als diferents mercats on opera, però exclou "l'assumpte de l'equipatge de mà de Vueling" perquè no considera probable que es produeixi una sortida de recursos econòmics en relació amb aquest procediment.
Vueling revela que durant l'exercici finalitzat l'exercici 2023 va rebre diverses sol·licituds d'informació del Ministeri de Consum a Espanya, en relació amb la seva política comercial d'equipatge de mà, a què l'aerolínia amb seu a Barcelona "va donar compliment".
Però el 12 de gener de 2024, el Ministeri de Consum va remetre a Vueling un plec de càrrecs afirmant que la política comercial d'equipatge de mà que aplica la companyia "vulnera els drets dels consumidors" en virtut de l'article 47.1 del Reial Decret Legislatiu 1/2007.
A l'esmentat plec, Consum notifica a Vueling la seva intenció de sancionar-la per les esmentades infraccions, i estipula que la base per determinar les esmentades sancions està subjecta a l'aportació d'informació addicional per part de la companyia. En conseqüència, IAG creu que no és possible estimar "de forma fiable" l'exposició que pugui derivar-se d'aquest assumpte fins que els procediments en curs amb el Ministeri de Consum continuïn avançant.
A més, assegura que el grup IAG, juntament amb els seus assessors, ha revisat la correspondència i el plec de càrrecs del Ministeri de Consum "i considera que té arguments sòlids per donar suport a la seva política comercial d'equipatge de mà i no considera probable que es produeixi un resultat advers en el futur". Per això, no considera oportú registrar cap provisió.
Sobre això, indica, que esperen "novetats sobre aquest assumpte" durant el transcurs de 2024. Segons fonts ministerials consultades per ON ECONOMIA, la resolució podria donar-se a conèixer abans de l'estiu.
El govern espanyol preveu sancions de fins a 1 milió d'euros
El Ministeri de Consum no només investiga el cobrament que les aerolínies realitzen als seus passatgers per l'equipatge de cabina, que ascendeix fins a 40 euros extra per maleta i trajecte, segons l'OCU. També estudia els sobrecostos que apliquen per altres serveis, com la reserva del seient contigu a un altre passatger en el cas de menors o persones dependents.
Consum creï les aerolínies low cost ofereixen en la seva publicitat preus molt competitius, que els permet tenir un posicionament "privilegiat" als motors de cerca i als comparadors respecte a altres competidors que sí que inclouen aquests serveis en el preu final del bitllet, quan ells no ho fan.
I el preu inicialment ofert en la publicitat no es correspon en la majoria dels casos amb el preu que finalment acaba pagant el consumidor. D'aquesta manera, el govern espanyol estudia imposar sancions a set aerolínies per aquestes infraccions, que poden arribar a considerar-se com a greus o molt greus. I multes oscil·lar entre 10.001 i 100.000 euros, en el cas de les greus, i entre 100.001 i 1 milió d'euros, en el cas de les molt greus.
Quatre de les set companyies expedientades són Ryanair, easyJet i Volotea, a més de Vueling. Es desconeix quines han estat les altres tres.
Multes baixes i beneficis alts
Des de diferents empreses i organitzacions de consumidors han advertit que les multes poden ser insuficients en comparació amb el benefici que obtenen aquestes empreses cada any. Vueling, de fet, ha tancat l'exercici 2023 amb un resultat de 393 milions. I Ryanair, ha guanyat 2.190 milions en els primers nou mesos del seu any fiscal.
I recorden que encara que sigui ja una pràctica generalitzada, sobretot dins de les aerolínies de baix cost, cobrar per l'equipatge és il·legal, tal com recull la Llei de Navegació Aèria a l'article 97.
Aquí es recull que "el transportista estarà obligat a transportar juntament amb els viatgers, i dins del preu del bitllet, l'equipatge amb els límits de pes, independentment del nombre de paquets, i volum que fixin els Reglaments".