"Vueling és una empresa que ja va néixer digital i sempre ha apostat per la tecnologia, la digitalització i la innovació". El que parlar és Javier Álvarez, director d'IT de Vueling, que assegura en una entrevista a ON ECONOMIA que "el paper de la tecnologia a Vueling és totalment estratègic". El directiu apunta que des del dia u van creure en l'aplicació per al mòbil, que van ser pioners com a aerolínia en els pagaments en línia i que sempre han anat un pas per davant respecte a la innovació. "Tenim més de 400 persones treballant en tecnologia, l'evolució és constant i creiem fermament que hem de posar èmfasi en innovació", afegeix.
Reconeixement facial als aeroports
Fa uns mesos la companyia va arribar a un acord amb Aena per dur a terme una prova pilot perquè els clients poguessin facturar i embarcar a l'avió amb reconeixement facial. D'aquesta forma, els usuaris de Vueling podien facturar l'equipatge, passar els controls de seguretat i embarcar a l'avió a través d'una càmera que verificava la seva identitat. I quan serà una realitat això? "A l'estiu vam poder fer una prova a l'Aeroport de Barcelona i esperem que a finals d'any pugui ser una realitat a pràcticament totes les portes d'embarcament d'El Prat". I el següent pas? "Portar el format a la resta d'aeroports d'Aena, i creiem que serà abans del previst", indica Álvarez.
"Som la primera aerolínia que realitza el circuit complet. Iberia ho va fer a Madrid i AirEuropa en un altre lloc d'Espanya, però no van fer l'experiència completa". "L'ideal seria poder arribar a altres aeroports d'Europa com podria ser el de París, Londres o Roma", aclareix.
Computació quàntica
A més, Vueling utilitzarà la computació quàntica per optimitzar les seves operacions mitjançant la predicció del comportament dels passatgers. Durant 2023, Vueling acabarà de desenvolupar les funcionalitats necessàries per poder incorporar aquest model que alterni lògica de computació quàntica i clàssica als seus processos, i que podrien contribuir a reduir els temps d'espera i a millorar les planificacions de rutes, entre d'altres. "La tecnologia evoluciona a una gran velocitat, per aquesta raó tenim per davant el gran repte de ser sempre a l'avantguarda, no només per evitar l'obsolescència dels nostres sistemes i solucions, sinó per poder estar preparats per aprofitar les tecnologies més disruptives de cara a futures necessitats", ha destacat el directiu.
"En el futur, la computació quàntica impactarà de ple en la manera en què ens relacionem amb la tecnologia. Es tracta de la disrupció computacional més important des de la invenció dels sistemes interactius a la dècada dels 70. A Vueling sabem del potencial que aquest avanç pot aportar a la nostra activitat i, per això, treballem en diferents projectes que tradueixin aquestes innovacions en una optimització més gran dels nostres processos i un millor servei als nostres clients", ha agregat.
'Innovation Lab'
Actualment, Vueling està desenvolupant a través del seu Innovation Lab diferents projectes amb què busca avançar-se i adaptar-se a les necessitats i desafiaments que puguin sorgir al món de l'aviació de cara al futur. L'aerolínia treballa amb quatre Horitzons Temporals, que van del 0 al 3. En l'Horitzó H0 treballa en l'espai temporal actual amb el focus en projectes de transformació digital; l'Horitzó H1, per la seva part, preveu l'explotació de projectes reals en un termini de dos a cinc anys i se centra precisament en projectes de computació quàntica; l'Horitzó H2, amb una previsió de sis a dotze anys, s'endinsa en oportunitats de desenvolupament d'aplicacions a través de la intel·ligència artificial; i l'Horitzó H3 treballa en entorns disruptius com el metavers, amb una previsió d'aplicació real a més de 12 anys.
En aquesta línia, el negoci està explorant la manera d'"oferir en un futur l'opció de volar entre metaversos" a través de l'Innovation Lab. Què significa això? "L'objectiu és poder participar en el desenvolupament de la interoperabilitat entre els diferents metaversos", comenten des de l'aerolínia. En la seva aplicació pràctica, el desenvolupament d'aquests estàndards permetria anar d'un metavers a un altre, fent possible que un avatar porti tots els seus actius digitals amb si.
Vueling, companyia pertanyent al grup IAG, és una aerolínia de baix cost a Europa. Per a la temporada d'hivern, la companyia compta amb una xarxa de més de 245 rutes de curt i mig radi a Europa, Nord de l'Àfrica i el Pròxim Orient, que són operats amb una flota total de 125 avions dels models Airbus A319, A320, A320neo i A321.