Vueling, l'aerolínia low cost del grup IAG amb seu a Barcelona, té clar que no pagarà la multa de gairebé 40 milions d'euros que el govern espanyol li va imposar l'any passat (també a altres empreses com Ryanair o easyJet) per cobrar l'equipatge de mà i per altres serveis, com l'elecció de seient. La companyia aèria, que ha recorregut la sanció i fins i tot ha presentat recurs davant de l'Audiència Nacional, no espera notícies de la justícia fins almenys, el 2026, de manera que seguirà amb la seva política comercial: és a dir, cobrant.

Així ho posa en relleu la seva matriu, IAG, en la memòria anual del 2024 en la que recorda que el Ministeri de Consum espanyol a càrrec de Pablo Bustinduy, va sancionar Vueling i unes altres quatre aerolínies amb 179 milions perquè la seva política d'equipatge de mà infringeix la llibertat de preus de la Unió Europea. Tanmateix, el cas està sent revisat judicialment perquè totes ho han recorregut.

En aquest sentit, el grup d'aerolínies que dirigeix Luis Gallego assenyala que durant 2023, Vueling va rebre diverses sol·licituds d'informació per part del Ministeri de Consum a Espanya en relació amb la seva política comercial d'equipatge de mà. I finalment, el 12 de gener de 2024, Consum va remetre a Vueling un Plec de Càrrecs afirmant que la política comercial d'equipatge de mà de Vueling vulnerava els drets dels consumidors en virtut de l'article 47.1 del Reial Decret Legislatiu 1/2007 d'Espanya i del Reglament (CE) núm. 1008/2008 del Parlament Europeu sobre normes comunes per a l'operació de serveis aeris.

Tanmateix, no va ser fins al 14 de maig quan el Ministeri de Consum va emetre una resolució sancionadora a Vueling, que reconfirmava els detalls del Plec de Càrrecs i multava a Vueling amb 39 milions d'euros, a més de sol·licitar-li la rectificació de les suposades infraccions. És a dir, que deixés de cobrar per la maleta de cabina o l'elecció de seients. Una cosa a què la companyia no anava a renunciar, així que al juny va apel·lar.

No espera notícies de l'AN fins a 2026 o més

L'1 de desembre de 2024, el ministeri que lidera Pablo Bustinduy va confirmar la sanció a les aerolínies i el 29 de gener de 2025, Vueling va presentar un recurs contenciós-administratiu en relació amb aquesta sanció davant de l'Audiència Nacional a Espanya. Alhora, Vueling va presentar una mesura cautelar per suspendre la sanció fins que es dicti una sentència ferma.

Atesos els temps de la justícia, IAG diu que no espera rebre resolució de la mesura cautelar fins a mitjans de 2025, mentre que situa la citació a l'Audiència Nacional el 2026, "com molt aviat". A més, el conglomerat, que ha revisat la sanció al costat dels seus assessors considera que té arguments legals sòlids per recolzar la seva política comercial d'equipatge de mà i no considera probable que es produeixi un resultat desfavorable en el futur. Per això, el grup ni tan sols considera oportú registrar cap provisió.

Totes les aerolínies low cost continuen cobrant

De sobres és coneguda la campanya de desprestigi que Ryanair ha iniciat contra el ministre Pablo Bustinduy arran de la multa. L'aerolínia, que és líder a Espanya i Europa per nombre de passatgers, ha demanat a Consum que retiri la sanció (que en el seu cas ascendeix a més de 107 milions) perquè diu, són contràries tant a la legislació de la UE com a la sentència del Tribunal de Justícia de la UE en un cas contra Vueling de 2014.

La irlandesa, fins i tot ha utilitzat la imatge del ministre vestit de pallasso per pressionar-lo i que retiri la multa que va imposar a cinc companyies. A més de Ryanair i Vueling, easyJet, Norgewian i Volotea. Mentrestant, totes continuen cobrant per l'equipatge de mà perquè defensen que en els seus vols es pot viatjar amb una motxilla petita de 40 x 20 x 25 cm, que càpiga sota del seient, sense cost.

Però si s'embarca amb una maleta de cabina a l'ús s'ha de pagar, abans o en l'instant. Precisament aquesta política comercial és la que les distingeix d'altres aerolínies que no són low cost, com Iberia o Air Europa a Espanya, en les que es pot embarcar amb una maleta petita. I el seu model de negoci de preus baixos no podria sostenir-se si deixen de rebre ingressos per aquest servei, defensen.