Vueling continua defensant la seva política comercial. L'aerolínia low cost del grup IAG cobra per portar maleta de cabina i triar seient, igual com les seves competidores Ryanair, EasyJet o Volotea. Una pràctica que el govern espanyol, a través del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, va estar analitzant durant mesos i per la qual finalment va decidir multar-les el passat mes de maig amb 150 milions d'euros.
Les aerolínies van reaccionar immediatament i van advertir que recorrerien la sanció. Ara, Vueling reconeix que ja ho ha fet. "El 14 de juny de 2024, Vueling va recórrer la resolució sancionadora davant del Ministeri de Consum, Drets Socials i Agenda 2030," explica IAG al seu informe financer. Quan es rep aquest tipus de sanció, es pot interposar un recurs en el termini d'un mes des de l'endemà a la notificació.
Mentre Vueling espera una resposta, pot seguir amb les seves pràctiques comercials. I de fet, així ho explica a l'informe. La resolució del Ministeri "no és executable fins al moment en què es rebi una resposta a les al·legacions associades", que s'espera que ocorri en el que queda de 2024.
Malgrat això, l'aerolínia amb seu a Barcelona reconeix que la repercussió mediàtica i social que ha tingut la sanció de 150 milions contra les aerolínies low cost que cobren per equipatge i elegir seient, no l'està ajudant en absolut. IAG "juntament amb els seus assessors, considera que la divulgació de l'import de la multa podria perjudicar seriosament la posició del grup en el seu procés de recurs en curs".
Malgrat això, IAG assegura que ha revisat el Plec de Càrrecs, la Resolució Sancionadora i la correspondència del Ministeri de Consum i considera "que té arguments sòlids per donar suport a la seva política comercial d'equipatge de mà i no considera probable que es produeixi un resultat advers en el futur". És a dir, que confia a no haver de pagar aquesta multa.
Vueling i la resta d'aerolínies low cost sempre han defensat que sí que permeten als seus passatgers portar equipatge gratuït, però l'esmentat equipatge ha de ser petit i ha de guardar-se sota del seient. Tanmateix, si el passatger vol una maleta una mica major, la tradicional maleta de cabina, ha de pagar un suplement. Igual que si es desitja facturar una maleta gran, abans d'embarcar. Per això, la companyia insisteix a no fer provisions. Creu que guanyarà el recurs i podrà seguir amb aquesta pràctica comercial.
Vueling ja estava avisada de la multa
Vueling esperava la multa des de fa mesos, encara que no tenia gust del que ascendiria la sanció. Als últims informes financers ha anat explicant com el govern espanyol estava investigant la seva política comercial i el requeria contínuament informació.
De fet, durant 2023, Vueling va rebre diverses sol·licituds d'informació per part del Ministeri de Consum a Espanya, en relació amb la seva política comercial d'equipatge de mà. I el 12 de gener d'aquest 2024, li va remetre un Plec de Càrrecs afirmant que la seva política comercial d'equipatge de mà "vulnera els drets dels consumidors en virtut de l'Article 47.1 del Reial Decret Legislatiu 1/2007 a Espanya".
Finalment, el 14 de maig, el Ministeri de Consum va emetre a Vueling una resolució sancionadora per realitzar aquestes pràctiques durant un període de 26 mesos (més de dos anys) fins al 31 de desembre de 2023. Reconfirmava també els detalls del Plec de Càrrecs i multava Vueling, com es va conèixer a finals d'aquell mes.