Vueling és l'aerolínia amb més reclamacions aquest estiu i ho és, per tercer any consecutiu. La companyia, que té la seva seu d'operacions a Barcelona, és la que realitza un major nombre de vols domèstics dins d'Espanya. I a més vols, més probabilitat de retards i cancel·lacions, de manera que és la que més queixes rep per part dels seus usuaris.

Així ho posen en relleu les dades de Reclamio, una empresa especialitzada a gestionar les reclamacions dels passatgers aeris. Conforme a les seves xifres, Vueling ha rebut aquest estiu 1 de cada 4 queixes de les que gestiona. En concret, la firma assenyala que el 23,1% de les reclamacions es dirigeixen contra l'aerolínia catalana, una dada que empitjora el registre de 2023, quan la companyia aèria va copar el 18,5% de les queixes.

Després de Vueling, són Iberia i Ryanair les altres dues aerolínies que més reclamacions reben per part dels seus clients. Iberia ha concentrat el 17,7% de les queixes i Ryanair, l'11,2%. En els tres casos passa el mateix, són les companyies que més vols operen al país i que més passatgers transporten, la qual cosa explica en part que rebin un número tan elevat de queixes.

Segons dades d'Aena, gairebé 65 milions de passatgers van volar amb Vueling, Iberia o Ryanair en els sis primers mesos de l'any, i en total (en el conjunt de les aerolínies) ho van fer 144 milions de persones. És a dir, que gairebé el 45% del total va triar alguna d'aquestes tres companyies per volar des de o cap a Espanya. Atès el seu nivell d'operacions, "és lògic que Vueling, Iberia i Ryanair se situïn al podi, però aquest no és l'únic motiu", assenyala Noemí Fernández, gerent de Reclamio.

"L'habitual saturació estiuenca dels aeroports espanyols, les escales curtes, la sobrecàrrega d'hores de la tripulació, l'habitual overbooking de les aerolínies low cost i les vagues de personal també són darrere del nombre final de reclamacions que rep una aerolínia", agrega.

A aquestes tres aerolínies, els han seguit a més distància Volotea amb el 9,8% del total de les reclamacions i TAP Portugal, que concentra un altre 5,3%. Les següents companyies aèries ja es troben a bastanta més distància i han generat un nombre de queixes molt menor. És el cas de Binter Canarias (que té un 3,9%), Transavia France (concetra un altre 3,7%), Air Europa (2,6%), easyJet (2,3%) i Lufthansa (1,8%).

En comparació amb les queixes que van rebre aquestes aerolínies el 2023, la situació ha empitjorat. Doncs en Vueling passen del 18,5% al 23,1%. Però també en Iberia ascendeixen des del 16,5% fins al 17,7%. En Ryanair pugen l'11,2% des de l'11,1%. I a Volotea, del 9,3% al 9,8%. En la resta, es moderen.