La companyia Vueling ha estat condemnada per un Jutjat de Sant Sebastià a tornar a un client els 11 euros que va pagar de recàrrec pel seu equipatge de mà el passat 5 de novembre en un vol de Barcelona a l'aeroport guipuscoà d'Hondarribia. La resolució, que és ferma, l'ha dictat el Jutjat del Mercantil número 2 de Sant Sebastià després que Facua interposés una demanda, segons ha informat l'organització de consumidors aquest dimarts en una nota.
En la nota s'explica que el perjudicat, Javier A.R., veí de Lasarte-Oria, havia comprat un bitllet per 48 euros, però va haver de pagar 11 euros extra a l'aeroport per poder portar la seva maleta de mà, la qual cosa va fer per poder viatjar. Uns dies després, va anar a Facua per unir-se a la seva plataforma d'afectats pels cobraments irregulars del sector aeri, i l'associació de consumidors es va dirigir a Vueling mitjançant un escrit en el qual li reclamava la devolució de l'import del recàrrec.
L'aerolínia va respondre que havia estat el client que havia seleccionat durant el procés de compra l'opció de pagar per portar la seva maleta a la cabina, un "servei especial" que "no admet devolució". Davant d'això, Javier A.R. va demanar a Facua Euskadi que li preparés una demanda per interposar en els tribunals. El Jutjat donostiarra es va pronunciar el passat 17 de febrer a favor del consumidor, a qui Vueling ha de tornar els 11 euros més els interessos corresponents. "Estava disposat a arribar fins al final per recuperar els diners", assenyala l'afectat, segons es destaca en el comunicat.
Multa milionària per pràctiques abusives
A finals de l'any passat es va anunciar que cinc aerolínies de baix cost (Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian i Volotea) hauran de pagar un total de 179 milions d'euros de sanció al ministeri de Consum per pràctiques abusives com cobrar suplements d'equipatge o per reservar seients contigus per acompanyar persones dependents.
Ryanair serà la que companyia que haurà de pagar una multa més elevada, amb 107.775.777 euros, seguit de Vueling, amb 39.264.412; EasyJet, amb 29.094.441; Norwegian, amb 1.610.001 euros, i Volotea amb 1.189.000 euros. És la primera vegada que les sancions, qualificades de "molt greus" per part de l'Administració General de l'Estat en l'àmbit de consum, es tornen fermes en un ministeri que té competència sancionadora des de juny de 2022.
Les aerolínies, a més, tenen prohibit continuar amb les pràctiques per les quals han estat multades, exigir un suplement per l'equipatge de mà en cabina, un preu major per reservar seients contigus per a menors i dependents i no permetre el pagament en metàl·lic als aeroports són algunes de les pràctiques sancionades.
També ho són el fet d'imposar una taxa desproporcionada i abusiva als passatgers per la impressió de la targeta d'embarcament, omissions enganyoses d'informació i falta de claredat en els preus publicats tant al seu propi web com de tercers, dificultant la comparabilitat d'ofertes de preus als consumidors.