Wallbox, empresa especialitzada en carregadors per a vehicles elèctrics que cotitza a la Borsa de Nova York, ha tancat el primer semestre de l'any amb pèrdues operatives de 67,6 milions d'euros, un 19,6% més que en el mateix període de 2022. La companyia amb seu a Barcelona va tenir en el mateix període uns ingressos de 68,1 milions, pràcticament els mateixos que un any abans, i ho atribueix que no ha assolit la facturació que havia previst entre abril i juny: 33 milions davant els entre 40 i 50 milions augurats.
L'ebitda (resultat brut d'explotació), indicador que la firma pren com a millor referència de l'evolució del negoci, s'ha situat en els primers sis mesos de l'any en 42,9 milions negatius, un 37,45% més. En roda de premsa, el fundador i conseller delegat de Wallbox, Enric Asunción, ha dit que l'empresa posa ara el focus en avançar cap a la rendibilitat, reduir costos, el llançament de nous productes i mantenir una "confortable" posició de caixa.
De fet, en aquest primer semestre l'empresa ha dut a terme un expedient de regulació d'ocupació (ERO) amb el que ha donat sortida a 95 treballadors, la qual cosa s'emmarca en un pla d'estalvi de costos xifrat en 50 milions anuals. Això fa que Wallbox ja no comuniqui previsions econòmiques a futur, mentre que fa uns mesos va fixar entre els 240 i els 290 milions els ingressos que esperava per a tot el 2023.
Espera assolir el punt d'equilibri en el quart trimestre
Asunción ha definit aquest segon trimestre com a "emocionant", ja que Wallbox ha augmentat un 67% les seves vendes als EUA, una de les seves principals apostes, mentre que a Europa s'han registrat dos trimestres amb "inventaris més alts del desitjat" entre els fabricants vehicles.
Quant a productes, les vendes de carregadors per a càrrega pública s'han incrementat un 700% i representen ja el 20% dels ingressos, davant el 2% de fa un any. Wallbox ha hagut de bregar en aquest segon trimestre amb problemes en un lot de carregadors, que ha hagut de retirar del mercat, el que ha restat 1,8 milions al seu potencial facturació i ha reduït el marge brut al 30 %, davant el 36 % anterior, segons ha explicat el director financer, Jordi Lainz.
"Ens enfoquem en el que podem controlar", ha explicat Asunción, abans d'incidir en la demanda "una mica fluixa" d'alguns països i que s'esperen nous incentius per a la compra de vehicles elèctrics en països com Itàlia o Alemanya, a més d'assenyalar la pujada de tipus com un obstacle afegit per a la compra d'aquests cotxes. Wallbox té previst assolir el punt d'equilibri en el quart trimestre de 2023, quan hauria de registrar per primera vegada un ebitda positiu, segons ha ratificat el seu conseller delegat.