Wayne Griffiths, CEO de Seat i Cupra, ha advertit aquest dijous que "la indústria de l'automòbil està en risc, i Seat, també" per la baixa demanda del cotxe elèctric i la "falta de compromís" dels representants polítics. Ha vinculat aquesta advertènca als aranzels imposats al model Cupra Tavascan.

En un duríssim missatge a través del seu compte de Linkedin, Griffiths subratlla que "la baixa demanda del cotxe elèctric, sumada a la falta de compromís dels representants polítics en l'impuls de polítiques de conscienciació, els incentius fiscals i la infraestructura de càrrega han fet que només el 13% dels cotxes venuts a Europa aquest any siguin elèctrics. I a Espanya amb prou feines arribem al 5%".

Griffiths emmarca aquests comentaris en els resultats econòmics que acaba de presentar el seu grup i que, en la seva opinió, mostren el "risc als qual ens enfrontem". Així, el grup automobilístic Seat va guanyar 415 milions d'euros en els primers nou mesos de 2024, que suposen 86 milions menys dels 501 del mateix període de l'any passat, un descens del 17,2%. Les vendes s'han reduït progressivament al llarg d'aquest any i, previsiblement, la caiguda s'agreujarà en l'últim trimestre per l'efecte Tavascan: aquest model de SUV totalment elèctric de la gamma Cupra està subjecte a un aranzel del 20,7% des d'aquest 30 d'octubre, en estar fabricat en una planta del grup Volkswagen a la Xina.

"La indústria està fent els deures. SEAT està fent els deures. Tenim el producte (Cupra Born, Cupra Tavascan i, a partir de 2026, el Cupra Raval), tenim les instal·lacions (més de 3.000 milions deuros d'inversió només en Martorell), però no veiem la resposta necessària per part de les administracions públiques. Les institucions espanyoles i europees han d'estar a l'alçada", indica Griffiths.

El primer executiu de Seat i Cupra adverteix que "la inacció o el proteccionisme mal entès, manifestat en última instància amb la imposició d'aranzels al Cupra Tavascan, només indueixen a fer dubtar el consumidor, a dissuadir-lo que l'electromobilitat és part de la solució". Però afegeixi que aquesta situació va més enllà perquè s'està passant per alt la repercussió que aquestes polítiques podrien tenir en la producció industrial. Indica que "una reducció de volums del Cupra Tavascan posaria en perill la capacitat de SEAT de complir els objectius europeus de reducció de CO2, havent de fer front a multes inassumibles. Això suposaria la necessitat de reduir una quarta part de la producció prevista de vehicles de combustió a Martorell".

Assegura que continuaran apostant per l'electromobilitat i que no tenen "pla B". Però càrrega contra l'absentisme laboral, del qual diu que ha augmentat un 40% des de 2018, i "la manca d'una política d'impuls i accés a energies renovables i de preu competitiu, que posen en risc nous projectes".

Recalca que aquests factors es tradueixen en "pèrdua d'estabilitat financera" de la companyia i, en conseqüència, d'un "important risc per a l'ocupació". "Ens juguem el 10% del PIB del nostre país i més de dos milions de llocs de treball". El CEO de Seat i Cupra exigeix "solucions ja".