Welfair, la certificació europea de benestar animal que s'exporta a Llatinoamèrica
L'empresa Indubius Network gestiona i supervisa l'obtenció del segell a 30.000 granges de 7 països
- Maria Teresa Coca
- Barcelona. Dilluns, 24 de març de 2025. 05:30
- Temps de lectura: 3 minuts

L'empresa lleidatana Indubius Network és l'artífex que el certificat europeu que vetlla pel benestar animal Welfair hagi arribat a 30.000 granges i escorxadors, repartides per Espanya i Portugal, principalment, i a Dinamarca. Però el segell europeu ja ha travessat l'Atlàntic: Indubius l'ha fet arribar a Xile, Equador, Costa Rica i Mèxic. "En les pròximes setmanes i mesos farem, també, les primeres auditories a granges del Brasil, Colòmbia i Argentina", exposa Carles Rosell, conseller delegat de la companyia.
Rosell concreta que, amb l'expansió, la firma passarà de cinc a 11 empleats a l'oficina central situada al parc Agrobiotech, a Lleida. Per arribar a cada mercat, la firma busca el suport de socis locals per estar més a prop de les granges, exportadors i empreses intermèdies transformadores. És a dir, Indubius té acords de col·laboració amb 25 entitats certificadores espanyoles i internacionals que són les encarregades de dur a terme les auditories, d'acord amb els criteris i normes del segell Welfair. Ara per ara, del total de granges, unes 6.000 es troben a Espanya i unes 1.500 a Portugal.
Aquest segell, que es va crear fa 6 anys, és l'únic certificat multiespècie (no pertany a cap indústria animal concreta), independent (no està associat a cap patronal o sector) i basat en criteris científics i en l’observació directa de l’animal, amb la missió de contribuir a mesurar el benestar animal i a impulsar la millora continuada del sector.
A hores d'ara, ja ha arribat al consumidor final. El segell és fàcilment visible als envasos de diversos productes d’alimentació frescos i elaborats procedents de les espècies bovina, ovina i porcina. A més a més, de conills, galls d’indi, gallines, entre altres. I també es pot cercar en ous, embotits, productes làctics i els seus derivats. Per tant, es troba als lineals dels supermercats adherits com Bon Preu, Consum, Bonarea, Plusfresc, Ametller Origen, Lidl, Carrefour, El Corte Ingles, Auchan, Eroski, Dia, Aldi o Alcampo. També els articles de les empreses Ous Roig, Aneto, Verntallat, La Selva, Viube, Batalle, Catalana d'embutits, Letona, Llet Nostra, Pascual, Coren, Lactalis (Puleva), Noel, Miguel De Vergara, Hello Fresh, El Pozo, Campofrio, Ato, Leche Celta o Aldelis, entre altres.
Creada ara fa encara no un any, Indubius té un pla de creixement i internacionalització exponencial. "El 2030, la facturació se situarà entre els 5 i els 6 milions d'euros", aventura Rosell, "perquè el consumidor final està cada vegada més conscienciat amb la cura dels animals". Això fa que "la gran distribució, com ja demostra la nostra experiència i implantació de la certificació, triï els seus proveïdors en funció de l'existència del segell que validi el benestar animal durant la seva criança, però també en tota la cadena de valor, fins a les empreses transformadores". En aquest sentit, entre els clients de la firma hi ha també 2.500 empreses, entre Espanya i Portugal.

Welfair és ara mateix la certificació més estesa, defensa Rosell, davant altres segells. A parer seu, Welfair ha guanyat quota de mercat perquè és fruit d’un procés pioner i llarg, rigorós i científic, que se segueix per obtenir-lo. Welfair acredita el benestar animal centrant-se en ells, els animals; no pas en les instal·lacions en les quals viuen o en les quals seran sacrificats, manifesta. Això "el fa fàcilment exportable", perquè "nosaltres observem l'animal, la salut -sense dolor, lesions, malalties-, l'alimentació, l'entorn, l'estrès físic o tèrmic, la socialització amb els grangers, el comportament... no només les instal·lacions, ja que cada país té les seves pròpies normes de control dels espais de criança, d'especejament, envasat...".
Les granges estan "molt interessades" a obtenir la certificació perquè "avala la seva feina", destaca Rosell i concreta que obtenir l'auditoria té un cost d'uns 200 euros anuals, per la qual cosa està a l'abast de ramaders i agricultors. Alhora, l'auditoria també s'estén a tota la cadena de valor, "per garantir la traçabilitat dels productes".
Per tant, "som realment els que sabem més sobre el benestar animal", amb una observació que s'allarga durant 7 hores per validar l'auditoria. "No perseguim únicament que es compleixin les lleis, sino també les mesures addicionals amb criteris científics per demostrar que l'animal està bé", diu Rosell. En definitiva, assegurar una vida animal amb un comportament emocional i de conducta saludable, relacionant-se amb altres animals de la seva espècie en un entorn adequat i amb l’espai necessari.
Justament, els criteris científics són els que estan darrere de la iniciativa. El certificat Welfair està homologat per l’Institut d’Investigació i Tecnologies Alimentàries (IRTA) de la Generalitat de Catalunya amb col·laboració amb el Instituto Vasco de Investigación y Desarrollo Agrario (NEIKER). És important destacar que Welfair està basat en dos referencials europeus. Per una part, Welfare Quality: un projecte d’investigació europeu desenvolupat entre el 2004 i el 2009 per a la integració dels animals de granja. I per l’altra, Awin, el projecteu europeu posterior al primer que va néixer amb l’objectiu de desenvolupar protocols i indicadors científics amb la mateixa metodologia per ovelles, cabres, cavalls, galls d’indi i ases.
Per tant, el naixement d'Indubius Network és un exemple de la transferència de coneixement entre els centres de recerca i la indústria. La companyia, emparada per l'IRTA, l'han creat dos socis -del món digital i del sector agrari que prefereixen mantenir l'anonimat- que han obtingut la llicència per comercialitzar Welfair.