Aquest dissabte WhatsApp compleix 15 anys consolidada com una de les xarxes socials més populars del món, amb més de 2.000 milions d'usuaris que aprofiten el seu servei gratuït i encriptat -sobretot des de 2016, amb el xifratge d'extrem a extrem, que impedeix que els missatges siguin interceptats o vistos per persones alienes a la conversa. És líder entre les aplicacions de missatgeria instantània, per davant de la xinesa WeChat (1.336 milions), Facebook Messenger (979 milions), o Telegram (800 milions), segons dades del web Statista, recollides per Efe. El seu rival més important és iMessage, l'aplicació de missatgeria nativa d'Apple, que ve instal·lada en tots els iPhone i Mac. A Espanya, la plataforma de missatgeria d'uns quinze anys és la que s'utilitza amb més freqüència -diverses vegades al dia- i més intensitat, ja que és la preferida de les generacions milenial, zeta i alpha, i la més valorada juntament amb YouTube, segons l'últim Estudi de Xarxes Socials de IAB Spain (2023).
L'aplicació de missatgeria instantània va ser creada el 24 de febrer de 2009 per dos antics empleats de Yahoo, Jan Koum i Brian Acton, i el 2014 va passar a formar part del que avui és Meta, quan la va adquirir el seu fundador, Mark Zuckerberg, per uns 19.000 milions de dòlars. En aquests 10 anys en mans del creador de Facebook, l'eina ha anat evolucionant i ara és una de la que més creixement registra als Estats Units. Si la possibilitat d'enviar fotos s'introduïa el desembre de 2009, els missatges de veu van arribar l'agost de 2013.
L'"app" ha anat incorporant innovacions cada vegada més complexes: des de les videotrucades o les notes de veu, avui bàsiques, la possibilitat de crear grups i ara també d'abandonar-los sense que s'assabentin tots els membres. La seva innovació més recent consisteix a permetre editar missatges ja enviats. Com era d'esperar, la intel·ligència artificial (IA) ja s'ha colat entre les novetats, encara que per la seva naturalesa privada resulten anecdòtiques: els usuaris poden utilitzar la tecnologia per generar adhesius, imatges i xatejar amb un assistent dins d'uns "límits".
"Les IA poden llegir el que se'ls envia, però els teus missatges personals segueixen encriptats de principi a final així que ningú, inclòs Meta, no pot veure'ls", assegura l'empresa al seu web, si bé avança que posarà la tecnologia estarà a disposició de desenvolupadors i empreses, un dels seus filons.
I és que, des de 2018, l'app ofereix la plataforma WhatsApp Business de comunicació corporativa, amb uns 200 milions d'usuaris disposats a pagar cèntims per cada conversa amb els seus clients i que sembla ser una solució al problema de la rendibilitat.