La tecnològica xinesa Xiaomi va obtenir el 2023 un benefici net de 17.475 milions de iuans (2.427 milions de dòlars, 2.238 milions d'euros), una xifra set vegades superior a la de l'any anterior i que supera així mateix els pronòstics dels analistes. En el compte de resultats que va remetre aquest dimarts a la Borsa de Hong Kong -on cotitza-, la companyia va indicar, no obstant això, que la seva facturació es va reduir un 3,2% interanual fins a uns 270.970 milions de iuans (34.642 milions de dòlars, 31.950 milions d'euros).
El 2022, Xiaomi havia experimentat un important descens (-87%) del seu benefici davant de la caiguda de vendes de telèfons intel·ligents ('smartphones') a causa d'una menor demanda de mercat en el marc de la pandèmia de la covid. "Al llarg de 2023, executem de forma diligent nostra estratègia operativa clau d''èmfasi doble en escala i rendibilitat'", ha indicat avui la companyia, que va recalcar que el seu benefici net hauria pujat un 126,3% si s'exclou la despesa duta a terme -especialment en 2022- en el desenvolupament del seu primer vehicle elèctric, el qual serà llançat oficialment a finals d'aquest mes.
De moment, la divisió de 'smartphones' continua sent la que més facturació reporta a la companyia, amb un 58,1%, encara que va reduir els seus ingressos en un 5,8 % interanual, mentre que les d''internet de les coses i productes d'estil de vida' -televisors intel·ligents, portàtils o electrodomèstics- i de 'serveis d'internet' els van augmentar en un 0,4 % i un 6,3 %, respectivament.
Concretament, Xiaomi va vendre un 3,3% menys de telèfons intel·ligents el 2023, passant dels 150,5 milions d'unitats de 2022 als 145,6 milions l'any passat, en el marc d'una caiguda que la consultora Canalys estima en un 4,3 % al mercat d'aquests productes a nivell global. Malgrat això, la tecnològica va retenir la seva tercera posició a la taula|post mundial de venedors de 'smartphones' per tercer any consecutiu, amb una quota de mercat del 12,8 %, la mateixa que al tancament de l'exercici anterior.
Millor en el mercat xinès
Si bé el 2022 les vendes internacionals i les efectuades a la Xina van estar pràcticament alhora (49,2 % del total davant el 50,8 %), el 2023 el mercat domèstic va ser el gran protagonista per a Xiaomi, en aglutinar un 55,1% de la seva facturació davant un 44,9 % de la resta del món.
De fet, els ingressos obtinguts a la Xina van augmentar un 4,87% interanual, mentre que els aconseguits en altres territoris -principalment, Europa i Índia- es van reduir en un 11,62 %. Xiaomi, que a l'octubre va presentar el seu nou sistema operatiu HyperOS, va elevar en el quart trimestre els seus beneficis en un 50,3 % davant el mateix període de l'any anterior, mentre que la seva facturació va pujar un 10,9 %, superant els pronòstics dels analistes.
La tecnològica, que no va repartir dividends ni el 2022 ni el 2023, ha revelat avui també que, entre maig de 2023 i febrer del present exercici, va recomprar gairebé 265 milions de les seves accions a la Borsa de Hong Kong per uns 3.375 milions de dòlars de Hong Kong (431 milions de dòlars, 398 milions d'euros). Els títols de la companyia al parquet de l'antiga colònia britànica han tancat avui amb una caiguda del 0,54 %.