La Cambra de Comerç de la Xina per a la Importació i Exportació de Productes Mecànics i Electrònics va llançar aquest divendres una advertència sobre les potencials conseqüències negatives dels aranzels imposats per la Unió Europea als vehicles elèctrics (VEU) fabricats a la Xina. Segons recull l'agència oficialista de notícies Xinhua, l'entitat empresarial del gegant asiàtic va expressar la seva preocupació davant de la possibilitat que aquestes mesures dissuasives condueixin a una reducció de les inversions xineses en el mercat europeu.

Les companyies xineses veuen en aquests aranzels antisubvenció un senyal d'alarma, tement que puguin servir com a pretext per a futures investigacions sobre supòsits subsidis en altres empreses xineses amb presència a Europa. La decisió de la UE d'imposar aranzels compensatoris provisionals als vehicles elèctrics xinesos ha obligat moltes empreses, segons l'organisme, a reavaluar els seus plans d'inversió en el Vell Continent.

La Cambra de Comerç va assegurar que malgrat l'estreta interdependència de les cadenes de subministrament automotriu entre la Xina i la UE, i de les àmplies perspectives de cooperació en aquest sector, les empreses xineses consideren que les actuals polítiques comercials europees generen un clima d'incertesa. Davant d'aquesta situació, l'organisme xinès va instar la UE a adoptar una postura més oberta i cooperativa, posant fi a les investigacions comercials i promovent una col·laboració més estreta en la indústria automotriu.

Relació equilibrada

L'entitat empresarial xinesa subratlla la importància de mantenir una relació comercial equilibrada i mútuament beneficiosa. La Xina va sol·licitar la setmana passada a l'Organització Mundial del Comerç (OMC) consultes amb la Unió Europea pels aranzels imposats als seus vehicles elèctrics.

Pequín qüestiona la investigació europea sobre les subvencions a la seva indústria automobilística, al·legant que aquestes mesures són incompatibles amb les normes de l'OMC. Brussel·les, per la seva part, justifica els aranzels – de fins i tot 37,6% - pels importants ajuts estatals rebuts pels fabricants xinesos, majoritàriament de propietat estatal.