Qualsevol llec en la matèria diria que el cotxe elèctric el va llançar Elon Musk el 2003 amb la seva carismàtica marca Tesla. Tanmateix, el 1995 naixia a la ciutat xinesa de Shenzhen el gegant BYD (sigles de build your dreams), que competeix a matadegolla amb la firma nord-americana amb seu a Austin (Texas). En l'últim trimestre de l'any passat, els xinesos de BYD van liderar les vendes mundials de cotxes elèctrics, arrabassant a Tesla el seu lideratge, possibilitat que a Elon Musk —fa només un parell d'anys— el feia riure. El mercat més important d'aquest tipus de vehicles és a la Xina i els baixos preus de BYD explicaven aquest canvi al pòdium de supervendes.
Tanmateix, la situació ha tornat a posar-se a favor de Tesla amb les dades conegudes del primer trimestre de l'any: el fabricant nord-americà va vendre 386.810 vehicles en els tres primers mesos de 2024, un 20,2% menys que en el trimestre anterior i un 8,5% menys respecte de fa un any. Però donava el 'sorpasso' a BYD que en el mateix període va lliurar 300.114 vehicles elèctrics, un 43% menys que les 526.409 unitats venudes en l'anterior període de tres mesos, quan va superar Tesla, però amb un creixement del 13,4% respecte igual període de 2023.
Aquestes dades entre els grans competidors mundials, es produeixen en un context de menor creixement, d'arribada de nous competidors i quan Tesla s'ha llançat a oferir descomptes i engegar automòbils barats com el Model 2 que s'acostaria als 25.000 dòlars i està previst que arribi als clients el 2025. Aquesta seria l'estratègia de Tesla juntament amb el seu irrenunciable taxi autònom, malgrat les contínues dificultats per a la seva posada en marxa. La finalitat última del visionari Elon Musk consistiria a crear un competidor sense conductors a l'actual plataforma d'Uber. "Si algú no creu que Tesla resoldrà l'autonomia, crec que no hauria de ser inversor en l'empresa", va indicar Musk en la reunió amb analistes per abordar els resultats del primer trimestre de l'any.
BYD afronta la competència d'una altra manera. S'ha marcat com a objectiu exportar mig milió de vehicles al llarg d'aquest any
De moment, la companyia ja ha començat amb un pla d'ajustament del 10% de la seva actual plantilla que ascendeix a 140.473 treballadors. A més, confia a tenir totes les seves plantes a ple rendiment amb la fabricació del Model 2 en un clar afany per reduir els seus costos.
BYD afronta la competència d'una altra manera. La xinesa vol augmentar les vendes fora de les seves fronteres i s'ha marcat com exportar mig milió de vehicles al llarg d'aquest any i duplicar aquesta xifra el 2025. Per a això, planeja construir la seva primera fàbrica d'automòbils europea a Hongria. Una iniciativa que sona per aquests verals després de l'acord d'una altra xinesa, Chery, de començar a produir vehicles a l'antiga factoria de Nissan a Barcelona. L'altre punt de suport de BYD és augmentar els seus vehicles d'alta gamma per apropar-se als mercats exteriors. Una mostra d'això va ser el llançament el mes de febrer passat del seu superesportiu Yangwang U9, valorat en més de 200.000 dòlars, per posar-se a l'altura de les ofertes de Ferrari NV i Lamborghini. Els analistes apunten que BYD aprofitarà el seu lideratge al mercat per finançar la seva expansió internacional i la creació de productes de més marge.
Resultats i comparativa 2024
A començament d'aquesta setmana, BYD va oferir les seves xifres de facturació corresponents al primer trimestre de l'any. Van assolir els 124.940 milions de iuans (17.250 milions de dòlars), el que representa un increment del 3,97% respecte al mateix període de l'any passat, segons un document remès a les autoritats borsàries, en el qual no s'especifica el benefici. Quant a Tesla, els ingressos van caure un 9%, fins a 21.301 milions de dòlars i el benefici es va enfonsar un 55%, fins a 1.129 milions.
Tant en vendes com en facturació, Tesla i BYD són companyies comparables, però en l'anàlisi financera i de valoració, salten espurnes. La xinesa només guanya en nombre de treballadors que ascendeixen a ni més ni menys que a 703.500, davant els 140.773 de la firma de Musk. Tesla té un valor en Borsa de 574.300 milions de dòlars i això després de perdre l'any un 26% del seu valor (va arribar a pertànyer al grup de tecnològiques del bilió de dòlars). Per la seva part, BYD capitalitza al mercat 87.501 milions de dòlars (set vegades menys que el seu competidor) i l'any ha aconseguit una pujada de 13,45%.
Sens dubte, Tesla és un fenomen d'expectatives a Wall Street. Així, en comparació amb General Motors, val 10 vegades més, malgrat que en el primer trimestre de l'any, la firma de Detroit va obtenir un benefici de 2.980 milions de dòlars (1.129 milions de Tesla).
Quant a les recomanacions, els analistes del consens de Reuters, s'inclinen per comprar en el cas de BYD, mentre que es mostren partidaris de mantenir les accions de Tesla. Situen el preu objectiu mitjà per a la xinesa en 288,1 iuans, davant els 218 en els quals cotitza actualment, la qual cosa suposa un potencial de pujada del 32%. Quant a Tesla, els seus 183 dòlars de cotització actual, la deixen sense marge per a noves alces... de moment.