La multinacional xinesa Chery, sòcia d'Ebro, va elevar les seves vendes un 38,4% interanual fins a superar els 2,6 milions de vehicles al llarg de 2024, marcant un nou rècord. Les xifres que la firma -que no cotitza a la borsa- va presentar recentment apunten a un augment de més del 50% en la facturació, fins a uns 65.470 milions de dòlars i un increment de més del triple (+232,7%) en les vendes d'elèctrics, que es van situar en més de 583.000 durant l'exercici. A més, Chery va exportar uns 1,1 milions d'automòbils, la qual cosa li va suposar retenir la corona entre els fabricants xinesos per vint-i-dosè any consecutiu gràcies a la seva presència en més d'un centenar de territoris fora de les fronteres del país asiàtic.
De cara a aquest any, l'empresa vaticina que les seves vendes creixeran entre 10 i 20 punts percentuals més que la mitjana del mercat xinès, la qual es podria situar en un escàs 3% fins i tot malgrat la dura guerra de preus al sector, segons projeccions de la patronal CAAM.
Reactivació de l'antiga fàbrica de Nissan
Chery és coneguda a Espanya no només per ser la matriu de marques emergents com Omoda i Jaecoo, sinó també per la seva associació amb la firma Ebro i per haver-se convertit en la primera automotriu xinesa en acoblar vehicles al país ibèric després d'haver reactivat l'antiga fàbrica de Nissan a Barcelona. Les instal·lacions van reprendre la seva activitat a finals de novembre amb el cotxe SUV Ebro S700, i s'espera que aquest any també comenci a fabricar-se allà l'Omoda 5 elèctric després que es posposessin els plans originals, que contemplaven un inici d'aquesta cadena de producció en l'últim trimestre de 2024.
Chery EV Motor, matriu d'Ebro, va firmar l'abril de 2024 una aliança estratègica industrial i de negoci amb Chery que va fer realitat la reindustrialització de la planta de Zona Franca amb inversió publicoprivada. L'acord contemplava la creació de dues joint ventures: la denominada Ebro SUV, participada majoritàriament per Ev Motors, destinada a la comercialització i postvenda de vehicles SUV amb marca Ebro al mercat espanyol i andorrà (i més endavant també en altres països).
I, d'altra banda, la inversió de Chery a la planta de Zona Franca, participada majoritàriament per Ev Motors, i que tindrà com a finalitat la producció de models de les dues firmes automobilístiques. D'altra banda, s'està estudiant l'establiment d'un centre conjunt d'R+D a Barcelona, similar al que Chery disposa a Frankfurt (Alemanya), entre altres quatre repartits per tot el món. En cas de confirmar-se, significaria que l'acord contemplaria tots els elements que conformen la cadena de valor en la indústria d'automoció amb una companyia amb seu a Espanya.
Préstec de 2,4 milions
A finals de l'any passat, la Generalitat va anunciar un préstec de 2,4 milions d'euros a l'automobilística Ebro per garantir la reindustrialització i la recuperació dels llocs de treball a la fàbrica de la Zona Franca de Barcelona. El préstec es realitzarà a través de l'empresa pública Avançsa i la directora general, Clàudia Canals, va defensar la mesura per recuperar els llocs de treball: "Es consolida el projecte d'inversió a Ebro, que s'emmarca dins d'un acord global" de la Generalitat amb la companyia i amb l'automobilística xinesa Chery.