Zara ha estrenat aquesta setmana un sistema de pagament que permet al client pagar amb el seu mòbil o targeta sense haver de passar per caixa i sense que les peces portin alarmes físiques antirobatori. Es tracta d'un servei pilot que de moment s'ha posat en marxa a quatre botigues de Zara (a la de Compostel·la a A Coruña, a la de Gran Via de Bilbao, a la de plaça d'Espanya de Madrid i a la de passeig de Gràcia de Barcelona), amb la idea que es vagi expandint progressivament per tota la xarxa d'establiments de la marca estrella d'Inditex.
Per fer possible aquest sistema, el gegant de moda gallec ha desenvolupat un dispositiu capaç d'identificar cada peça mitjançant tecnologia FRID (identificació per radiofreqüència) i de desactivar les alarmes "toves" o invisibles que Zara ja instal·la a totes les seves peces (que substitueixen a les tradicionals alarmes físiques antirobatori) just quan el client paga. "Això permet fins i tot que un client s'emprovi les peces a l'emprovador i que s'emporti posades les que desitja comprar sense haver de treure-se-les i passar per la caixa", expliquen des de la multinacional.
Segons va detallar aquest dimecres el conseller delegat d'Inditex, Oscar García Maceiras, durant la roda de premsa en la qual va presentar els resultats anuals del grup, la nova tecnologia d'alarmat invisible ja està plenament operativa a Zara, i estarà disponible a Bershka i Pull&Bear aquest any. "S'anirà implementant progressivament a la resta de cadenes i és la base perquè continuem aprofundint en la digitalització de les nostres botigues i la seva total integració amb les plataformes en línia en els pròxims anys", va agregar.
Benefici i facturació rècord
Inditex, l'empresa cotitzada espanyola més gran, ha encadenat tres anys amb benefici i facturació de rècord, però la tendència a la normalització del ritme de creixement després dels forts avenços postpandèmia i, sobretot, la suau arrencada de 2025 ha estat penalitzat en borsa aquesta setmana. El grup tèxtil gallec va guanyar 5.866 milions d'euros al seu exercici fiscal de 2024 (tancat el 31 de gener), la qual cosa suposa un avenç del 9 % interanual. Tanmateix, el ritme de creixement dels guanys va mostrar una desacceleració respecte a anys anteriors, que també es va observar en la facturació, que es va elevar un 7,5%, per quedar en 38.632 milions, una xifra també inèdita per a l'empresa.
De fet, des que va esclatar la pandèmia ara fa cinc anys, aquesta és la primera ocasió en què la propietària de Zara i d'altres marques com Massimo Dutti, Bershka o Stradivarius no tanca l'exercici fiscal amb avenços de dos dígits tant en guanys nets com en ingressos. S'hi sumen que en el que va del seu actual exercici fiscal (des de l'1 de febrer fins al 10 de març) les vendes en botiga i en línia a tipus de canvi constant, ajustades per l'efecte calendari a causa de l'any de traspàs les 2024, s'han elevat un 4%, un ritme inferior al que preveien els analistes.
Sobre això, Inditex ha volgut destacar que en només l'última setmana comercial les vendes han crescut un 7% interanual, la qual cosa en qualsevol cas no ha aconseguit evitar que el mercat borsari rebés amb caigudes la publicació d'aquestes dades.