El gegant espanyol de roba Inditex, propietari de la marca Zara, anuncia que tancarà "temporalment" les seves 84 botigues a Israel fins a nou avís, quatre dies després de la guerra entre Israel i Hamàs. "Les nostres botigues estaran tancades temporalment i els temps de retorn s'allargaran 20 dies a partir de la seva reobertura", diu el grup, que també és propietari de Pull&Bear, Bershka, Stradivarius, Massimo Dutti i Zara Home, als seus llocs web israelians.
Paral·lelisme amb Ucraïna?
De fet, aquest tancament topa amb l'estratègia d'expansió de la companyia que s'ha intensificat en els darrers mesos. A tall d'exemple, el passat mes de maig, la botiga insígnia de Zara a Israel va reobrir al centre comercial Ramat Aviv, al nord de Tel-Aviv, amb una ampliació del seu espai de 1.700 metres quadrats a 3.000 metres quadrats en dues plantes. Un equip especial es va traslladar des d'Espanya per ajudar a redissenyar la botiga que oferia més 100.000 articles, alguns d'ells subministrats en exclusiva a les 50 botigues prèmium de la cadena arreu del món, en una aposta clara i diferenciada per Israel.
El camí és similar al que ha seguit la companyia amb l'esclat de la guerra a Ucraïna arran de la invasió de Rússia per part del seu president rus, Vladímir Putin. Inditex, propietària de set marques, entre les quals hi ha l'elegant Massimo Dutti i el segell adolescent Stradivarius, s'ha vist afectada per la guerra d'Ucraïna que l'ha obligat a tancar les seves 514 botigues a Rússia, en aquell moment el segon mercat més gran després d'Espanya. Ara, caldrà analitzar l'estratègia que emprèn aquest gegant del retail. Arran del conflicte a Ucraïna, el grup també ha vist augmentar els seus costos de producció a causa de l'augment global dels costos de transport i energia, que va decidir compensar amb pujades de preus, diferenciant-se de rivals com H&M. Una estratègia que l'ha beneficat.
Els franquiciats tanquen
Però Inditex no és l'únic que ha avisat del seu tancament temporal a Israel. Mango ha decidit tancar una cinquantena de botigues que té arreu d'aquest país, una decisió que s'ha pres de mutu acord amb el seu franquiciat. I el mateix camí ha seguit la catalana Tous amb les dotze botigues de joieria que també estan gestionades a través d'una franquícia. Aquests referents empresarials poden marcar un precedent per a la resta d'empreses, també petites i mitjanes empreses espanyoles afincades allà.
Cal recordar que les exportacions espanyoles de béns a Israel van arribar a xifres rècord de 2.170 milions d'euros el passat 2022. I pel que fa a les importacions van pujar a 1.052 milions, segons es desprèn de les estadístiques de comerç exterior que publica el Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme. Espanya va obtenir un saldo positiu de 1.117 milions d'euros. Els principals sectors en exportació de béns van ser el 2022 automòbils, paviments i revestiments ceràmics, confecció femenina, primeres matèries i semimanufactures de plàstic i equips, components i accessoris d'automoció.
Un dels grans projectes amb segell espanyol ara mateix la construcció de la nova línia de tramvia de Jerusalem gestionat a través de Comsa, empresa que participa en el consorci hispanoisraelià que ha obtingut el passat mes de setembre la concessió per a la seva explotació. Com que l'obra tot just s'acaba d'adjudicar, fonts directes de la companyia han subratllat que no tenen cap mena de conseqüència ja que encara no havien ni posat en marxa l'obra ni han enviat el seu personal.