Zegona preveu dur a terme un pla de reducció de costos i de simplificació del negoci de Vodafone España, després de comprar-lo per 5.000 milions d'euros, en el que es preveuen mesurades com l'acomiadament de personal, el tancament de botigues o la renegociació de contractes de televisió i accessos a l'engròs. El fons d'inversió britànic ha fet públics els seus plans per a l'operador espanyol en un document de 245 pàgines remès a la Borsa de Londres, en el qual ha explicat que la seva estratègia implica retallar els costos i estabilitzar els ingressos. El fons ja va anunciar la seva intenció de vendre la xarxa de telefonia fixa a Espanya.

Concretament, Zegona vol simplificar el negoci de Vodafone España i dur a terme mesures de reducció de costos amb l'objectiu d'assolir el mateix marge de caixa que va aconseguir amb l'operació d'Euskaltel. De fet, el fons n'ha realitzat una de comparativa entre les despeses de Vodafone España i els d'Euskaltel quan gestionava aquesta companyia i ha assegurat que els del primer són "significativament superiors" en una sèrie d'àrees en les quals preveu actuar.

Preveu vagues

Entre elles, Zegona obre la porta a "considerar un programa d'acomiadament específic" per reduir els costos de personal, que van suposar el 7,1% dels ingressos al seu últim exercici fiscal -finalitzat el març de 2023-, amb un impacte un 16% superior al d'Euskaltel. Un pas que, això sí, no preveu que sigui fàcil, ja que, al mateix document, Zegona ha assenyalat les vagues i les accions sindicals com un dels riscos que podria tenir un efecte advers sobre el negoci de Vodafone España i del grup en general.

"Qualsevol mesura de reestructuració o reorganització que Vodafone España aconsegueixi dur a terme pot tensar les relacions amb els empleats i els seus representants", la qual cosa, al seu torn, podria dificultar que es "negociïn, renovin o ampliïn posteriorment els convenis col·lectius de forma favorable i oportuna", han apuntat.

Tancament de botigues

El grup també vol reduir el cost d'adquisició de clients de Vodafone España, per la qual cosa planteja allunyar la distribució de les botigues detallistes tradicionals i tancar aquelles de baix rendiment, mentre redirigeix les interaccions al canal digital. En el cas de la televisió, el fons ha plantejat renegociar els acords de continguts i ampliar-los a l'operadora de baix cost Lowi, per a així augmentar la seva base de subscriptors.

Aquest no és l'únic contracte que Zegona vol renegociar, ja que també ha proposat de fer el mateix amb els acords d'ús a l'engròs que té amb Telefónica, Orange i MásMóvil, per a així reduir els costos d'accés a la xarxa.

En l'àmbit tecnològic, el fons preveu simplificar els sistemes i les xarxes del negoci de Vodafone España i consolidar-los en una sola unitat, "per a així reduir substancialment la despesa anual en TU", que en l'actualitat és de 102 milions a l'any. A més, cancel·larà aquells projectes tecnològics improductius i en continuarà amb la implementació d'un sistema de pressupostos de base zero que requereixi que tots els pressupostos passin per processos de renovació complets anualment.

Zegona també pretén recuperar els deutes de dubtós cobrament, per la qual cosa subcontractarà una agència especialitzada en aquest àmbit i implementarà més controls, amb l'objectiu de reduir el seu percentatge del 2,8% dels ingressos fins al 0,89%. Finalment, reemplaçarà els serveis actuals d'alt cost de Vodafone i eliminarà aquelles activitats no essencials per reduir les despeses de suport i les altres despeses operatives.