El fabricant de proteïna alternativa Zyrcular, pertanyent a la família Vall Esquerda propietària del grup Vall Companys, acumula un creixement sostingut del 20% en el negoci que va iniciar el 2020, amb una planta de producció a Seva (Barcelona), que l’ha portat a elaborar 200.000 quilograms de producte, bàsicament per a terceres marques estatals i internacionals del sector. El grup disposa també de la marca pròpia Amara que s’està posicionant en cadenes d’alimentació com El Corte Inglés o La Sirena. En conjunt, serveix al canal retail i al food service i treballa per a la indústria, amb tot el procés, des del disseny del producte, a la fabricació i la distribució.
La companyia va agafant volum perquè el mercat la veu “com una proposta industrial seriosa per la proteïna alternativa a Catalunya i com un soci que aporta solucions amb innovació i tecnologia a les seves necessitats dins d’aquest ecosistema”, comenta el conseller delegat de Zyrcular, Santi Aliaga. Per això, el principal negoci de Zyrcular es produir per a terceres marques, amb el focus molt dirigit al food service (restauració, hostaleria, cadenes d’alimentació), "perquè és el que més tira del mercat", asseguren a la companyia.
En aquest segment també s’està posicionant com a distribuïdor de marques de proteïna alternativa com la nord-americana Beyond Meat, l’anglesa Quorn, la nord-americana Current Foods amb peix i tonyina, Next amb proteïna de soja, Pink Albatros (gelats) i Violife (formatges). En el canal food service és on el consumidor troba la millor manera de tastar els productes i de tenir una molt bona experiència gastronòmica i, per tant, “l’objectiu és poder servir tots els plats que compondrien un menú de proteïna alternativa i amb una gamma molt més àmplia”. El que les marques detecten és que “el consumidor es decanta més per l’street food; un menjar més informal, més consumit pels joves”, i per aquí van les innovacions de Zyrcular (gyozas, baos, bunyols). El xef de Zyrcular, Jordi Moré, que aquesta setmana està a Alimentaria, és l’encarregat de tots els aspectes nutricionals i dirigeix un equip de prescripció per als clients que ho requereixen i per a les escoles de restauració “perquè els futurs cuiners han de conèixer l’alimentació pland-based”.
Amb el volum aconseguit en només tres anys, Zyrcular va tancar el 2023 amb una facturació de 2,5 milions d’euros, que preveu augmentar en un altre 20% aquest any, per assolir els 3 milions en vendes. “La facturació ens importa, però no ens preocupa. El que volem és arrelar als nostres clients i, entre tots, donar a conèixer la proteïna alternativa i que el consumidor valori que té sentit”, manifesta Aliaga i recalca que “el mateix mercat està descartant i relegant aquelles marques oportunistes que no tenen qualitat ni projecte de futur dins el sector”. Per això, per a la marca del grup Vall Companys és molt important “cocrear amb les marques per innovar en productes”.
Aquest és un dels eixos de creixement, però no l’únic. De mica en mica, la marca vol completar la producció d’anàlegs carnis, fins ara principal, per identificar i produir més anàlegs i proteïnes vegetals. Un aspecte que també es millorarà acompanyat de les marques del sector amb què ja treballa i amb la incorporació de noves “de qualitat”, de les que també vol ser-ne distribuïdor, per “completar l’oferta de productes”.
Altres verticals de proteïna
Des de Zyrcular, el seu conseller delegat insisteix en la predisposició de la companyia per ser una baula fonamental per crear un ecosistema de proteïna alternativa a Catalunya, que pugui abastar tota la cadena de valor de les proteïnes vegetals. Un projecte que té entre mans la Generalitat que vol convertir Lleida en un hub de l'alimentació i que impulsa una planta d'escalat preindustrial per avançar en el desenvolupament de la proteïna alternativa que es construirà, previsiblement, als terrenys de la planta Alcarrás Bioproductors SAT. També s’impulsa des de l’IRTA el Centre d’Innovació en Proteïnes Alternatives (CiPA), centrat en la investigació i la innovació sobre ingredients i productes alimentaris en l'àmbit específic de les proteïnes alternatives, que combini investigació de laboratori -que es farà a espais d'investigació ja existents com el de Monell (Girona)- i plantes piloti i que es vol convertir en un centre de referència del sud d’Europa. L’IRTA col·labora també en el projecte europeu Giant Leaps s’encarregarà de desenvolupar aliments prototip innovadors substituts de làctics i carnis. Això no obstant, Zyrcular no es vol quedar en els substitutius de carn amb vegetals com soja, llegums o bolets, sinó també per iniciar-nos amb algues, insectes, fermentació o carn cel·lular.
La marca pròpia Amara
Zyrcular no deixa d'innovar també en alternatives càrnies plant-based sota la seva marca pròpia Amara. “És un important vehicle per testejar el mercat i el consumidor tant en el canal de la distribució com en Horeca”, comenta el conseller delegat, Santi Aliaga. Admet que “no és una marca per entrar en competència amb les grans marques -com poden ser Garden Gourmet (Nestlé), The Vegetarian Butcher (Unilever), Better Balance (Sigma) o Heura Foods-, perquè no és l’essencial que va donar peu a la creació de Zyrcular”; una decisió que es va prendre en el si de l'empresa familiar Vall Companys entre 2018 i 2019.